Badania naukowe

Nauki o komunikacji społecznej i mediach - Integracja obszarów badawczych

Dyscyplina nauki o komunikacji społecznej i mediach, wyodrębniona rozporządzeniem MNiSW z 20 września 2018 roku, powstała z połączenia trzech dotychczas funkcjonujących w różnych dziedzinach (nauk humanistycznych oraz nauk społecznych) dyscyplin: nauk o mediach, bibliologii i informatologii oraz nauk o poznaniu i komunikacji społecznej. Na Uniwersytecie Warszawskim, wśród osób deklarujących przynależność do nowej dyscypliny, znaleźli się wyłącznie reprezentanci dwóch pierwszych, obecnie będących subdyscyplinami, czyli nauk o mediach oraz bibliologii i informatologii. Zdecydowana większość badaczy zatrudniona była i jest na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii (WDIB). 

Głównym celem naukowym WDIB UW jest wykorzystanie efektu synergii, jaki wyznaczają pokrewne obszary badawcze subdyscyplin. Zbliżone pola i metody badawcze stwarzają dobre podstawy do prowadzenia badań interdyscyplinarnych. 

Koncentrujemy się więc zarówno na badaniu mediów i wieloaspektowych procesów komunikacji, jak również na teorii i metodologii działalności informacyjnej (gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych, wiadomości, informacji z różnych dziedzin wiedzy) oraz badaniu książki we wszystkich aspektach jej funkcjonowania (jako obiektu materialnego i społecznego narzędzia kultury).

Najnowsze osiągnięcia publikacyjne pracowników WDIB można prześledzić na ich profilach. Inne aktywności badawcze scharakteryzowane zostały w kolejnych zakładkach tej strony. 

Na odrębną uwagę zasługuje aktywność środowiskowa oraz zagraniczna pracowników deklarujących prowadzenie badań w dyscyplinie na Uniwersytecie Warszawskim, pracujących w międzynarodowych zespołach badawczych, uczestniczących w prestiżowych dla dyscypliny konferencjach i kongresach, współpracujących z badaczami z zagranicznych ośrodków.

Społeczne efekty badań naukowych

Ważnym aspektem działalności naukowej pracowników WDIB UW jest istotny wpływ wyników badań na otoczenie społeczne i gospodarcze. Do najważniejszych osiągnięć w tym zakresie należą: badanie Fear of Missing Out – FOMO, Polonijna Biblioteka Cyfrowa oraz organizacja Olimpiady Wiedzy o Mediach.

Badanie Fear of Missing Out - FOMO

W 2018 r. zostało przeprowadzone pierwsze w Polsce, zakrojone na tak szeroką skalę, badanie Fear of Missing Out (m.in. został wyliczony wskaźnik FOMO w kraju). Inicjatorką i koordynatorką projektu była dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska.

Projekt składał się z kilku etapów:

  1. Analizy literatury przedmiotu, dokonanej na podstawie tekstów naukowych dostępnych w Web of Science, odnalezionych za pomocą instrukcji wyszukiwawczej „Fear of Missing Out” or „FOMO” (bez początkowej cezury czasowej, aktualizowanej do końca listopada 2018 r., z uwzględnieniem wszystkich baz tematycznych).
  2. Reprezentatywnych badań ilościowych, opierających się na kwestionariuszu ankiety internetowej (dalsze informacje zaprezentowano poniżej).
  3. Popularyzacji wiedzy na temat zjawiska dzięki:
    1. opracowaniu raportu badawczego pt. „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem” (znalazły się w nim m.in. najważniejsze dane ankietowe i rekomendacje na temat cyfrowego dobrostanu);
    2. współpracy z mediami w celu nagłośnienia istoty zjawiska, jego przyczyn, skutków i sposobów przeciwdziałania mu.
  4. Pracy naukowej nad opracowaniem pozyskanych danych.

Efektem powyższych prac był raport „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem”, ogłoszony w październiku 2018 r. (jego wydanie wsparło Google Poland). Spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem mediów: ukazało się ponad 140 publikacji w największych środkach przekazu (m.in. TVP1, Polsat News, RMF FM, Chilli ZET, pisma i portale grupy Polska Press,
TVP Warszawa, Focus, TOK FM, etc). O raporcie dyskutowali też youtuberzy oraz agencje marketingowe (nagrania wideo, fora internetowe). Należy podkreślić, że w ten sposób nie tylko udało się spopularyzować zjawisko FOMO, ale także wesprzeć kreowanie wizerunku WDIB UW. 

Polonijna Biblioteka Cyfrowa

Polonijna Biblioteka Cyfrowa (PBC) powstała w 2012 r. w ramach projektu „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą” ogłoszonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Jej kustoszem i założycielem jest prof. dr hab. Dariusz Kuźmina z WDIB UW. Na przestrzeni ostatnich lat Biblioteka była i jest finansowana z kilku źródeł (projekty: Senatu RP, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego). Jest uznaną i wiodącą płaszczyzną wymiany informacji, platformą dalszych badań, forum promocji i popularyzacji działalności Polonii, w tym jej nowatorskim i jednoczącym atrybutem tożsamościowym.

Celem tej unikatowej instytucji jest zabezpieczenie, gromadzenie, zachowanie oraz udostępnianie zbiorów, bezcennych dla historii Polski oraz dorobku intelektualnego i kulturalnego społeczności emigracyjnych ostatnich dwóch wieków, będących w dyspozycji organizacji zrzeszających polską diasporę na świecie oraz kolekcjonerów prywatnych.
W zbiorach PBC znajdują się niezwykle wartościowe dla historii i nauki polskiej archiwalia, książki, fotografie oraz czasopisma. Zespół Polonijnej Biblioteki Cyfrowej współpracuje bezpośrednio z ponad dwudziestoma organizacjami polonijnymi na czterech kontynentach.

Dzięki uniwersalnemu charakterowi działalność Biblioteki uzupełnia ofertę największych ośrodków digitalizujących i udostępniających polskie dziedzictwo kulturowe, takich jak np. POLONA, której PBC stanowi istotne uzupełnienie, oferując obiekty niedostępne w Bibliotece Narodowej, a stanowiące często ogromnej wagi źródło historyczne dokumentujące losy Polaków poza krajem w XIX i XX stuleciu. Świadczy to o bezcennej wartości zbiorów PBC.

Olimpiada wiedzy o mediach

Interdyscyplinarna Olimpiada Wiedzy o Mediach dla Uczniów Szkół Ponadgimnazjalnych, organizowana od 2014 roku, ma na celu:

  • popularyzację wiedzy z zakresu nauki o mediach w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
  • promocję edukacji medialnej, świadomego odbioru i współuczestnictwa w komunikacji społecznej.
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego dokonywania analiz i ocen dotyczących przekazów medialnych na podstawie posiadanych informacji.

Tematyka Olimpiady obejmuje treści programowe dotyczące historii i zasad funkcjonowania mediów, ujęte w podstawie programowej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza w zakresie przedmiotów: wiedza o społeczeństwie, wiedza o kulturze, język polski i historia, realizowanych na poziomie rozszerzonym.

Obsługa badań naukowych

Wszelkie zapytania dotyczące obsługi badań naukowych prosimy kierować do Sekcji Obsługi Badań Naukowych i Współpracy Międzynarodowej.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć