CZYM STUDIA PODYPLOMOWE NOWE MEDIA W INSTYTUCJACH DZIEDZICTWA KULTUROWEGO?
Studia obejmują teoretyczne i praktyczne zagadnienia w zakresie funkcjonowania różnorodnych typów instytucji dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem nowych mediów i współczesnych technologii informatycznych, rewolucjonizujących możliwości ekspozycyjne, a także formę dokumentacji i udostępniania oraz inwentaryzowania i digitalizacji zbiorów.
CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
Posiadamy bardzo rozbudowany program zajęć, które starają się objąć wszystkie najważniejsze aspekty związane ze współczną pracą w instytucjach dziedzictwa kulturowego. Ponieżej zapoznać można się z wybranymi przedmiotami, które wchodzą w skład spisu zajęć.
Organizacja i zarządzanie w instytucjach dziedzictwa kulturowego to możliwość poznania nowoczesnych systemów zarządczych wykorzystywanych w obszarach związanych z zasobami ludzkimi, zbiorami, finansami a także procesami i projektami, które stają się coraz częściej stosowaną metodą zarządzania w większości muzeów. Zajęcia przybliżą projekt, jako jednorazowe przedsięwzięcie, konkretne zadanie bądź grupę zadań realizowanych w określonym czasie i dla osiągnięcia określonego celu. (wystawa, program edukacyjny, publikacja, koncert, sesja naukowa itp.).
Na przedmiocie Neuromuzeologia spotykamy się z dziedziną muzeologii powiązaną z badaniami nad neuropercepcją, wskazującą związek między organizacją i funkcjami mózgu człowieka (od dziecka po osoby dojrzałe oraz osoby z różnymi dysfunkcjami) a sposobami organizacji i funkcjonowania muzeum rozumianego zarówno jako przestrzeń wiedzy i zapisów pamięci (analogia do pandechion, tezaurus) jak i miejsce edukacji, mediacji i życia społecznego. Powstanie i stały, dynamiczny rozwój neuroestetyki i neurodydaktyki (od lat 90. XX do dzisiaj) zainspirowały muzealników i muzeologów do poszukiwania metod organizacji muzeum w sposób odpowiadający aktywacji poszczególnych obszarów mózgu, tworzenia sieci pamięci i wykształcania specyficznej wrażliwości na przeżycia płynące ze szczególnego układu obiektów i narracji w muzeach poświęconych różnym zagadnieniom. Badania w obszarze neuromuzeologii służą rozumieniu związku między formą i przekazem projektów realizowanych w muzeach a ich wielozmysłową percepcją i kształtowanym przez nią odbiorem emocjonalnym.
Instytucje kultury w nowych mediach to zajęcia, na których słuchacze zdobędą wiedzę i przydatne umiejętności z zakresu rozpowszechniania treści historycznych i kulturowych za pomocą nowych mediów i technologii. Ćwiczenia podzielone są na trzy bloki: analiza narzędzi wykorzystywanych przez instytucje kultury na podstawie wybranych case studies, warsztat z projektowania produktów cyfrowych oraz praktyczne zajęcia dotyczące wdrażania i testowania technologii używanych przez podmioty z sektora GLAM.
Działania edukacyjne w instytucjach takich jak muzea, a coraz częściej galerie, stały się standardem. Czy wszędzie jednak ten standard obowiązuje? Podczas zajęć Edukacja w instytucjach sektora GLAM zastanowimy się, czy każda z tych instytucji powinna realizować w swojej misji także działalność edukacyjną, a jeśli tak – to jak ona powinna wyglądać. W czasie przedmiotu omówimy obecność i formy działalności edukacyjnej w instytucjach sektora GLAM. Zadamy pytania: Co łączy instytucje GLAM w zakresie działalności edukacyjnej? Co je dzieli? Czy nowe media są warunkiem sukcesu wszystkich tych instytucji? Przyjrzymy się przykładom takiej działalności w instytucjach GLAM w Polsce, Europie i na świecie. Poznamy te, które prowadzone są znanymi, klasycznymi metodami i te, które używają nowych mediów.
Podczas zajęć Promocja i kształtowanie wizerunku instytucji kultury oraz budowanie marki w oparciu o nowe media oraz Komercja w instytucjach dziedzictwa kulturowego słuchacze zaznajamiają się z teoretycznym ,ale przede wszystkim praktycznym wymiarem powyższych zagadnień. Omawiany jest proces skutecznego komunikowania i zarządzania komunikacją. Ważną częścią zajęć są zagadnienia związane ze zrozumieniem pojęcia i procesu budowy marki czy planowania i realizacji działań promocyjnych wydarzeń kulturalnych w oparciu o nowe media. Z kolei wstępem do rozważań o komercjalizacji działalności kulturalnej jest rys historyczny finansowania kultury w Polsce, a następnie identyfikowanie zasobów instytucji kultury o różnym profilu działania oraz omówienie różnorodnych obszarów ich komercyjnej działalności. Rozważania teoretyczne są wzbogacone licznymi konkretnymi przykładami i omówieniem działań podejmowanych przez instytucje kultury oraz dyskusją w gronie uczestników zajęć o współczesnych wyzwaniach związanych z umiejętnym i skutecznym wykorzystywaniem nowych mediów dla budowania marki instytucji, ale są też próbą zidentyfikowania przyszłych wyzwań i pojawiających się możliwości.
W ramach zajęć Technologie cyfrowe w dokumentacji i zarządzaniu zbiorami zostanie przedstawiony proces, jaki powinna przejść instytucja, by przenieść swoje fizyczne zbiory do cyfrowego repozytorium i uczynić je dostępnymi online. Słuchacze poznają zasady digitalizacji zbiorów - książek, czasopism, dokumentów, obiektów 3D, sztuki etc. i prezentacji ich online wraz z opracowaniem i opisaniem metadanymi. Zostanie omówione i przedstawione na przykładach tworzenie repozytorium z uwzględnieniem różnego podejścia do tego zadania i związanych z nim rozwiązań i zagrożeń. Poruszymy kwestię przydatnych programów i stron związanych z działaniem na zbiorach cyfrowych. Zastanowimy się również nad etycznymi aspektami digitalizacji i udostępniania zbiorów online. Zajęcia mają formę laboratoryjną i opierają się na aktywnej pracy i współpracy w trakcie zajęć.
GDZIE ZNAJDZIESZ ZATRUDNIENIE?
Studia kierowane są do absolwentów studiów I oraz II stopnia, pracowników instytucji dziedzictwa kulturowego, muzeów, bibliotek, archiwów, instytucji edukacyjnych, szkół, agencji reklamowych, jak również dziennikarzy zajmujących się taką tematyką i innych osób zainteresowanych szeroko pojętą problematyką upowszechniania dziedzictwa kulturowego.
Kontakt
e-mail: r.brzoska@uw.edu.pl
telefon: (22) 55 20 285