
Uniwersytet Warszawski 

Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii 

 

Piotr Kościński 

 

Obraz Polaków i II Rzeczpospolitej w polskojęzycznej prasie w ZSRR w latach 1925- 

1936 

Praca doktorska 

napisana pod naukowym kierownictwem 

prof. dr hab. Janusza Adamowskiego 

 

 

Streszczenie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Polacy w ZSRR i polskojęczyna prasa 

 

Ustanowiona traktatem ryskim granica Rzeczypospolitej Polskiej ze 

Związkiem Radzieckim pozostawiła na zachód od niej znaczące grupy Ukraińców i 

Białorusinów, a na wschód – duże grupy Polaków. Granica ta nie została bowiem 

poprowadzona wzdłuż linii podziału etnicznego. Co więcej, takiego podziału 

praktycznie nie sposób było dokonać, ze względu na przemieszanie sąsiadujących 

ze sobą narodów – polskiego, ukraińskiego i białoruskiego. 

W tych warunkach, aktywnie działający polscy komuniści postanowili z jednej 

strony stworzyć z Polaków w ZSRR „ludzi radzieckich” (czy „sowieckich”), a z 

drugiej – wykorzystać ich jako rezerwuar kadr w razie nowej wojny sowiecko-



2 
 

 
 

polskiej. Ostatecznym celem komunistów – celem nigdy nie ukrywanym – było 

bowiem przekształcenie Polski w państwo jemu podległe. Przy czym formuła tego 

państwa, kolejna republika radziecka w ramach ZSRR czy też pozornie niepodległe 

państwo komunistyczne, pozostawała sprawą drugorzędną. 

Komunistyczna Partia Polski funkcjonująca w II Rzeczypospolitej Polskiej 

była formacją stosunkowo nieliczną, kadrową (liczbę jej członków w latach ’30 XX 

w. szacuje się na ok. 10 tys., z czego znaczącą część stanowili Żydzi, Białorusini i 

Ukraińcy1) – i w razie sowieckiej wygranej w ewentualnej wojnie i 

podporządkowania Polski Związkowi Radzieckiemu miałaby ogromne kłopoty, by 

skutecznie kierować stosunkowo dużym krajem. Potrzebne więc były znacznie 

większe i odpowiednio przygotowane „zasoby ludzkie”. 

I dlatego też rozpoczęto budowę rozmaitych polskich, ale w istocie 

bolszewickich instytucji jak szkoły (od podstawowych po wyższe uczelnie 

pedagogiczne), biblioteki, wiejskie rady narodowościowe, a wreszcie – polskie 

rejony. Istniał nawet pomysł stworzenia polskiej republiki autonomicznej (nie 

wiadomo, na ile realny), ale nie został on zrealizowany. Ponieważ dla bolszewików 

bardzo ważnym narzędziem wpływania na społeczeństwo była prasa, powstały też 

liczne, polskojęzyczne gazety. One to – podobnie jak cała prasa w ZSRR – za główne 

zadanie miały oddziaływanie propagandowe na społeczeństwo, kształtowanie 

postaw pozytywnych wobec państwa radzieckiego, poprzez wskazywanie wzorców 

i piętnowanie zachowań ocenianych negatywnie. 

Jednak te działania bolszewików okazały się mało skuteczne. Polacy, 

przywiązani do swej tożsamości narodowej i do religii katolickiej, nie garnęli się do 

partii bolszewickiej i do kołchozów. W 1935 r. polskie instytucje uległy więc 

likwidacji, niemal w całości zlikwidowana też została polskojęzyczna prasa. Jednak 

jej funkcjonowanie wymaga uważnej analizy i dalszych badań. Te kilkadziesiąt 

(dokładnej liczby nie znamy) tytułów funkcjonujących przez kilkanaście lat odegrało 

bardzo dużą rolę, nawet, jeśli okazały się nieskuteczne w rozumieniu ich założycieli 

– czyli bolszewików. 

Autor dysertacji skupił na jednym aspekcie ich funkcjonowania – czyli 

pokazaniu, jaką rolę miały odgrywać i jakie do tego celu wykorzystywano metody. 

                                                           
1 Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Komunistyczna-Partia-Polski;3924705.html 
– data dostepu luty 2016 

http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Komunistyczna-Partia-Polski;3924705.html


3 
 

 
 

A będąc w istocie pismami agitacyjno-propagandowymi, najważniejsze było w nich 

ukazywanie z jednej strony państwa polskiego – wrogiego przecież dla ZSRR, a z 

drugiej miejscowych Polaków. Stosunek do ZSRR jest oczywiście ważny, ale w 

pewnym sensie drugorzędny, bo oczywisty: prasa bolszewicka była jednoznacznie 

pozytywna wobec ZSRR. Inaczej być nie mogło i nie było (chyba, że w przypadku 

jakichś prób dysydenckich) w całym okresie istnienia Związku Radzieckiego. 

Natomiast kluczowy był sposób ukazywania Polski oraz mieszkających w ZSRR 

Polaków. 

W „Trybunie Radzieckiej”, „Sierpie”, „Radzieckiej Marchlewszczyźnie” 

Polska przedstawiana była jako państwo faszystowskie, kraj usiany szubienicami, 

gdzie obrońców ludu się prześladuje i wsadza do więzień. Nasi rodacy za wschodnią 

granicą mogli w polskojęzycznej prasie poczytać też o sobie - przede wszystkim o 

tych Polakach w ZSRR, którzy realizują idee komunizmu i przykładnie pracują dla 

dobra „ojczyzny proletariatu”. Ci byli wskazywani jako przykłady godne 

naśladowania. Natomiast „szkodnicy”, wszelkiego rodzaju „resztki” burżuazji, 

obszarników, kułaków (bogatych chłopów), a także księża czy dawni nauczyciele 

albo urzędnicy, byli piętnowani, wskazywani po nazwisku, wraz z sugestiami 

osądzenia.  

 

2. Polskojęzyczna prasa w zasobach archiwalnych 

 

Omawiana prasa zachowała się w stosunkowo niewielkiej liczbie egzemplarzy 

i przeważnie w nienajlepszym stanie – niektóre egzemplarze, nawet przechowywane 

w znanych bibliotekach, powoli się rozsypują i jeśli nie będą odpowiednio 

konserwowane, wkrótce mogą zniknąć. Jest dostępna przede wszystkim w 

bibliotekach oraz archiwach na terytorium b. ZSRR, m.in. w Moskwie, Kijowie i 

Mińsku. W Polsce zarchiwizowane są głównie większe i bardziej znaczące pisma. 

Wydawana w Moskwie „Trybuna Radziecka” – przez dłuższy czas 

najważniejsze polskojęzyczne czasopismo w ZSRR - dostępna jest w Bibliotece 

Narodowej w Warszawie, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego i Bibliotece 

Sejmowej Pismo to znajduje się również w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Charkowski, a potem kijowski „Sierp” – zapewne drugi po „Trybunie 

Radzieckiej” pod względem wagi, a także nakładu - obecny jest w Bibliotece 



4 
 

 
 

Narodowej i w Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego. Poza Polską dostępny jest 

przede wszystkim w archiwach i bibliotekach w Moskwie i Kijowie. 

W skromniejszym zakresie dostępne są inne, mniej nakładowe pisma. 

„Marchlewszczyzna Radziecka” rozprowadzana w latach ’20 i ’30 ub. wieku na 

terytorium polskiego rejonu narodowego w Ukraińskiej SRR, znacząca przede 

wszystkim symbolicznie, jako najważniejsze polskojęzyczne pismo lokalne, 

dostępna jest w nielicznych egzemplarzach. Wyspecjalizowane pismo młodzieżowe, 

„Głos Młodzieży”, dostępne jest w Bibliotece Narodowej oraz w Bibliotece 

Sejmowej. Oba te pisma można oczywiście odnaleźć w archiwach kijowskich czy 

moskiewskich. 

Jeszcze gorsza sytuacja ma miejsce w przypadku pism wydawanych w 

Białoruskiej SRR. Główny polskojęzyczny periodyk z tej republiki, „Młot”, w 

Bibliotece Narodowej reprezentują jedynie nieliczne egzemplarze, w Bibliotece 

Sejmowej zaś kilka niekompletnych roczników. Następca „Młota” – „Orka” – 

dostępny jest zwłaszcza w Bibliotece Sejmowej, a także w Bibliotece Uniwersytetu 

Jagiellońskiego. Ponadto, periodyki „Młot” i „Orka” można odnaleźć w bibliotekach 

uniwersyteckich i innych naukowych na Litwie oraz przede wszystkim w Mińsku na 

Białorusi. 

Pomimo poszukiwań, autorowi niniejszej dysertacji nie udało się odnaleźć w 

Polsce pism lokalnych, wymienionych w rozdziale trzecim, poza wspomnianą już 

„Marchlewszczyzną Radziecką”. W dość skromnych ilościach można je znaleźć w 

archiwach na terytorium b. ZSRR.  

 

3. Metody badawcze 

 

W swych badaniach, autor niniejszej dysertacji  posługiwał się przede 

wszystkim najważniejszymi metodami badań prasy. Kluczowe były te metody, które 

dotyczyły zawartości prasy, zarówno ilościowe, jak i jakościowe; okazało się, że z 

różnych względów, omówionych szerzej w rozdziale pierwszym, metody ilościowe 

okazały się niemożliwe do zastosowania lub też nieprzydatne, konieczne więc było 

skupienie się na metodach jakościowych. Autor korzystał przy tym z opracowań 

ogólnie znanych, dotyczących badań prasy. 



5 
 

 
 

Podstawowe dla autora w tym zakresie były dwie publikacje: „Analiza 

zawartości prasy” Walerego Pisarka oraz „Analiza wizerunku w mediach: 

podręcznik” pod redakcją Tomasza Gackowskiego i Marcina Łączyńskiego. 

Odwołując się do wielu innych publikacji, w swojej „Analizie zawartości 

prasy” Walery Pisarek podkreśla, iż przez analizę zawartości przekazu należy 

rozumieć rozkładanie go na elementy prostsze lub wyodrębnianie jego cech, 

właściwości i elementów oraz – w dalszej kolejności - ich klasyfikowanie zgodnie z 

przyjętym systemem kategorii”. Jak wskazuje, analizę taka winien charakteryzować 

obiektywizm, syntaktyczność i semantyczność, systematyczność oraz ujęcie 

ilościowe. 

Ponieważ w dysertacji istotnym elementem jest zarówno tło historyczne 

omawianych wydarzeń, a także bezpośrednio historia poszczególnych tytułów 

prasowych oraz ich redaktorów, konieczne było zastosowanie właściwej metodologii 

badań historycznych.  

 

4. Struktura pracy 

 

Dysertacja, oprócz wstępu, zawiera rozdział poświęcony pracom badawczym, 

ukazujący główną i dwie pomocnicze hipotezy badawcze oraz konceptualizację, a 

także sam przebieg badań. Kolejne dwa rozdziały są już poświęcone samym 

badaniom. Rozdział drugi, zatytułowany Polacy w ZSRR, przedstawia szeroko 

zagadnienia dotyczące ludności polskiej, przede wszystkim na obszarze tych dwóch 

republik, w których istniały jej duże skupiska i w związku z tym szeroko 

funkcjonowała polskojęzyczna prasa -  Ukraińskiej i Białoruskiej SRR. Oddzielny 

podrozdział poświęcony jest Polakom w Komunistycznej Partii Związku 

Radzieckiego, bo to właśnie oni byli redaktorami i autorami artykułów w tej prasie. 

Kolejne dotyczą polityki wobec Polaków – tzw. „korienizacji”, czyli położenia 

nacisku na kwestie narodowe, a następnie stworzenia dwóch polskich rejonów 

narodowych – Marchlewskiego i Dzierżyńskiego – w połowie lat 20. i ich likwidacja 

w połowie lat 30., wraz z następującą po niej operacją polską NKWD, polegającą na 

fizycznej likwidacji dziesiątków tysięcy Polaków. Z kolei rozdział trzeci pt. Prasa 

polskojęzyczna w ZSRR w latach 1925-1936, szczegółowo przedstawia zarówno 

całość polskich dzienników, tygodników i innych periodyków na szczeblu 

republikańskim i lokalnym, jak i ich dzieje, łącznie z likwidacją większości z tych 



6 
 

 
 

pism w latach 1935-36; zawiera też podstawowe informacje na temat redaktorów i 

autorów publikacji poszczególnych pism (choć, ze zrozumiałych względów, jedynie 

tych centralnych i republikańskich), a wszystko to na tle sytuacji całości prasy w 

ZSRR. 

Kolejne dwa rozdziały, tj. czwarty i piaty,  dotyczą meritum dysertacji. 

Pierwszy z nich, zatytułowany Wizerunek radzieckich Polaków w polskojęzycznej 

prasie w ZSRR, przedstawia  życie codzienne naszych rodaków w ZSRR, a 

zwłaszcza w rejonach i instytucjach będących przyczółkami przyszłej, 

„bolszewickiej Polski”; prezentuje polską, choć bolszewicką, kulturę i oświatę, 

omawiane w prasie. A także – przedstawianie Polaków jako bolszewików (obraz 

pozytywny) oraz szkodników (obraz negatywny), wyodrębniając tu szczególną ich 

kategorię, czyli księży. Kolejny, zatytułowany Wizerunek Polski w polskojęzycznej 

prasie w ZSRR, skupia się na omówieniu przedstawiania polski jako kraj „szubienic 

i sądów doraźnych”, państwa „faszystowskiego”, okupującego „Zachodnią 

Białoruś” i „Zachodnią Ukrainę”, gnębiącego robotników i chłopów – a wszystko to 

na tle faktycznych stosunków między Polską i ZSRR. Oddzielnie opisani zostali 

główni wrogowie ZSRR i komunistów, a więc „dyktator” Józef Piłsudski oraz 

„polscy mienszewicy”, czyli PPS. 

Oddzielnie przedstawiona też została kwestia weryfikacji hipotez badawczych 

i konkluzje, a także bibliografia. 

 

5. Weryfikacja hipotez badawczych 

 

Analiza materiału badawczego pozwoliła na pełne potwierdzenie hipotez 

roboczych. W ślad za tym, potwierdzona została hipoteza główna.  

Pierwsza z tez roboczych brzmi: Polskojęzyczna prasa wydawana w latach 

1925-36 w ZSRR, prezentowała Polskę jako kraj faszystowski, za głównego wroga 

uznając Józefa Piłsudskiego i jego współpracowników, a za innego ważnego wroga 

– polskich socjalistów; kraj, w którym klasa robotnicza jest okrutnie wyzyskiwana, 

walcząca o interesy ludzi pracy partia komunistyczna – prześladowana i niszczona; 

kraj biedy i nędzy. 

Faktycznie: przez cały okres funkcjonowania polskojęzycznej prasy w ZSRR, 

II Rzeczpospolita przedstawiana była w niej jako kraj burżuazyjno-obszarniczy, a 

więc z założenia wrogi wobec klas pracujących, czyli robotników i chłopów oraz 



7 
 

 
 

inteligencji pracującej, podobnie zresztą jak inne kraje określane mianem 

kapitalistycznych. Wypada przy tym podkreślić, że wszystkie informacje na temat 

państw kapitalistycznych, zamieszczane w tej prasie, miały wydźwięk negatywny. 

W tym więc sensie opinie dotyczące Polski były standardowe i dość schematyczne. 

Nie mogły być inne, bo tak wynikało z ideologii komunistycznej. 

Natomiast w badanym okresie, a w szczególności od 1926 roku, a więc chwili 

przejęcia władzy przez Józefa Piłsudskiego i jego obóz, Polska określana była 

mianem kraju „faszystowskiego”, przy czym nie chodziło o to, że w naszym kraju 

funkcjonował faszyzm w stylu włoskim czy niemieckim (w ZSRR konsekwentnie 

nazywano hitleryzm czy nazizm – po prostu faszyzmem). „Faszyzm” był „słowem-

wytrychem”, uosabiającym największe zło rządów burżuazyjno-obszarniczych. 

Wystarczał za bardzo wiele innych, negatywnych epitetów. W kolejnych latach 

stanowił swoiste uzupełnienie słowa „Polska” – bo w prasie polskojęzycznej w 

ZSRR była tylko „faszystowska Polska”. 

Stąd też Józef Piłsudski przedstawiany był więc nie tylko jako dyktator, ale i 

jako najgorsze zło – „przywódca faszystów”, niszczących klasę robotniczą i 

chłopstwo pracujące, a także gnębiących mniejszości narodowe, w tym zwłaszcza 

Ukraińców i Białorusinów na ukraińskich i białoruskich ziemiach „okupowanych” 

przez Polskę. 

„Faszystów” wspierali „socjal-faszyści”, czyli Polska Partia Socjalistyczna, 

która - choć najbliższa komunistom ideowo (a może właśnie dlatego) - to jednak 

uznawana była za czołowego wroga i porównywana z mienszewikami, a także 

ugrupowania chłopskie nie współpracujące z komunistami (PSL, SL i różne jego 

wcielenia). „Socjal-faszyści” wysługiwali się faszystom i niszczyli klasę robotniczą 

i chłopską nie jawnie, a podstępnie, udając ich przedstawicieli. Komuniści – a ich 

śladem gazety w ZSRR – te podstępy skutecznie demaskowali.  

Natomiast jedyni, którzy walczyli z „faszystami” w obronie ludzi pracy – to 

właśnie komuniści i ich sprzymierzeńcy, bezprzykładnie prześladowani przez policję 

i służby specjalne. Komunistów aresztowano, torturowano i mordowano w 

niesłychanie brutalny sposób. Ale mimo to działali i odnosili sukcesy, po części 

wymierne (mierzone np. liczbą głosów oddanych na prokomunistyczną lewicę w 

wyborach parlamentarnych czy lokalnych), po części zaś całkowicie niewymierne. 

Wszystko to przedstawiało Polskę w skrajnie czarnych barwach; kraju, 

będącego istnym piekłem na ziemi – a więc państwa, który nie może być prawdziwą 



8 
 

 
 

ojczyzną Polaków – oczywiście „dobrych” Polaków, a więc robotników, chłopów i 

inteligencji pracującej. Taką ojczyzną mógł być wyłącznie Związek Radziecki, co w 

prosty sposób wynikało z zamieszczanych w „Trybunie Radzieckiej”, „Sierpie” czy 

„Marchlewszczyźnie Radzieckiej” artykułów. To oczywiste, że ludzie pracy – Polacy 

z ZSRR – nie mogli wybrać zła, a musieli poprzeć Związek Radziecki. Inne działanie 

byłoby po prostu nielogiczne. 

Kolejna hipoteza robocza: W polskojęzycznej prasie wydawanej w latach 

1925-36 w ZSRR, Polaków w Związku Radzieckim prezentowano dwojako: z jednej 

– ludzi sowieckich, w pełni oddanych Związkowi Radzieckiemu i partii 

bolszewickiej, walczących o coraz lepsze wyniki w pracy i nauce; z drugiej 

szkodników, pozostałości dawnych klas wyzyskiwaczy (burżuazja, obszarnicy, 

kułacy), którzy przeciwdziałają władzy radzieckiej, ale są skutecznie napiętnowani, 

również została potwierdzona. Na łamach polskojęzycznej prasy przedstawiane było 

bardzo szeroko obydwie postawy, zarówno ta pozytywna, jak i negatywna. 

Przedstawiano więc postacie pozytywne – przede wszystkim komunistów i 

komsomolców, ale także i tych jeszcze nie w pełni „uświadomionych” i 

ukształtowanych, bezpartyjnych (np. chłopów – „biedniaków”, a nawet 

„średniaków), którzy włączają się do działań dla dobra ogółu, np. uczestnicząc w 

wyścigu przodowników pracy, podejmując rozmaite zobowiązania czy też 

wykupując pożyczkę państwową albo zbierając pieniądze na sprzęt wojskowy dla 

Armii Czerwonej. Takie postawy były chwalone i wskazywane jako godne do 

naśladowania. 

Natomiast szkodnicy byli prezentowani szeroko i we wszystkich swych 

odmianach. W szczególności uderzano w dwie grupy: księży, jako propagatorów 

dawnego systemu lub wręcz polskich szpiegów, oraz w kułaków, czyli bogatych 

chłopów, jako głównych sabotażystów procesu kolektywizacji rolnictwa. Fizyczne 

wręcz zniszczenie kleru miało prowadzić do ostatecznego zaniku wrogiej i 

niebezpiecznej dla bolszewików religii. Usunięcie bogatych chłopów jako grupy 

społecznej miało natomiast pomóc w ostatecznym przekształceniu struktury wsi – 

likwidacji oddzielnych gospodarstw rolnych i stworzenie na ich miejsce kołchozów 

i sowchozów. 

Kluczowa hipotezą badawcza - polskojęzyczna prasa wydawana w latach 1925-

36 w ZSRR, poprzez prezentację jak najgorszego wizerunku Polski oraz 

wychwalanie pozytywnych (w rozumieniu sowieckim) i napiętnowanie 



9 
 

 
 

negatywnych postaw Polaków w ZSRR, stanowiła narzędzie sowieckiej propagandy 

mającej na celu ukształtowanie z sowieckich Polaków „ludzi radzieckich”, a w 

efekcie stworzenie kadr nie tylko na potrzeby partii bolszewickiej w samym ZSRR, 

ale i w razie wojny polsko-sowieckiej – na potrzeby przyszłej, sowieckiej Polski – 

też okazuje się potwierdzona. 

Sowiecka prasa z założenia miała być narzędziem w rękach bolszewików; 

miała nie tylko kształtować pożądane postawy, ale więcej – pomagać w tworzeniu 

„człowieka radzieckiego”, którego narodowość miała znaczenie drugo- czy 

trzeciorzędne, bo kluczowa była przynależność do jednego, wielkiego „narodu 

radzieckiego” i pełne uznanie Związku Radzieckiego za swoją ojczyznę. Wskazują 

na to bezpośrednio słowa Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i innych przywódców 

bolszewików; wskazują zresztą rozmaite artykuły także w polskojęzycznej prasie, 

pokazujące zadania, jakie są przed nią stawiane. 

W przypadku Rosjan, a nawet Ukraińców czy Białorusinów, bolszewicy mieli 

ułatwioną sytuację. Związek Radziecki był ich ojczyzną, mieli swoje własne 

republiki – Rosyjską FSRR, Ukraińską i Białoruską SRR – które się w jakiejś mierze 

troszczyły o ich kulturę i tradycje. W przypadku Polaków było inaczej. Przez lata 

zaborów dążyli do odbudowania niepodległego państwa i w 1918 r. to się udało. 

Polacy mieli więc swoją ojczyznę poza ZSRR. Byli w Związku Radzieckim 

mniejszością narodową z ośrodkiem ciążenia w innym kraju. 

Tymczasem taki układ był dla bolszewików nie do przyjęcia. Po przegranej 

wojnie 1920 r., Polska pozostawała dla nich kluczowym, choć tymczasowo 

tolerowanym wrogiem. Docelowo jednak chodziło o jej podbicie, czy – mówiąc 

ściśle – o przekształcenie Polski w kolejną republikę radziecką. Oznaczało to dla 

prasy radzieckiej zadanie szczególnie trudne. Po pierwsze, musiała przekonać polską 

społeczność, że wymarzona przez lata – i wreszcie odrodzona - ojczyzna była w 

rzeczywistości złem, które nie może być ojczyzną robotników i chłopów. 

Po drugie, musiała przekonać Polaków, że to, co do tej pory uważali za dobre 

– wiara katolicka i Kościół, a także posiadanie własnego gospodarstwa wiejskiego, 

jest także złe i wymaga zastąpienia przez wiarę w ideologię komunistyczną oraz 

kołchozy (czy sowchozy). Było to być może o wiele trudniejsze, niż przekonanie 

obywateli innych narodowości, a zwłaszcza tych, którzy nie dysponowali własnym 

państwem poza granicami ZSRR. Także ze względu na odmienne od rosyjskich (a 

więc dominujących w ZSRR) polskie tradycje. 



10 
 

 
 

W efekcie, polskojęzyczne gazety i czasopisma stały się bardzo jednostronnymi 

biuletynami propagandowymi, w których poza skrajnie nachalną propagandą można 

było znaleźć co najwyżej praktyczne porady dla rolników i z rzadka rozmaite bieżące 

informacje bez odcienia propagandowego (choć, jak trzeba zaznaczyć, prezentujące 

wyłącznie sprawy pozytywne dla władz radzieckich; krytyki nie będącej propagandą 

nie ma). Z punktu widzenia dzisiejszego czytelnika, są to pisma skrajnie nudne i 

wręcz nie nadające się do czytania. Zapewne również dla ówczesnych odbiorców 

były bardzo trudne do przyjęcia. Poza nielicznymi przypadkami, nastawione były na 

odbiorców bardzo słabo wykształconych i niewyrobionych politycznie czy w ogóle 

społecznie. Poprzez bardzo proste działania – ukazywanie przykładów negatywnych 

i pozytywnych – miały prowadzić do ukształtowania pożądanych postaw. 

Sowiecka propaganda, w tym i prezentowana w polskojęzycznych gazetach, 

krótkoterminowo okazała się całkowicie nieskuteczna. Nie udało się Polaków 

nastawić negatywnie do Polski; nie przekonano ich do nowej ojczyzny – Związku 

Radzieckiego. W zdecydowanej większości nie przyjmowali oni komunizmu i nie 

chcieli stać się „ludźmi radzieckimi”. Nie udało się więc osiągnąć kluczowego celu 

– stworzenia grupy Polaków-bolszewików, którzy mogliby służyć do budowania 

kadr po spodziewanym zwycięstwie nad Polską. Dotychczasowe decyzje więc 

zmieniono i wybrano zupełnie inne metody oddziaływania. 

Po 1935 roku polska społeczność została na wiele lat stłamszona i uciszona; 

choć po II wojnie światowej ZSRR przejął dawne wschodnie tereny II 

Rzeczypospolitej, to liczba Polaków w tym kraju wcale się nie zwiększyła i tylko po 

części powodem była „repatriacja” większości naszych rodaków z dzisiejszej Litwy, 

a także zachodniej Ukrainy i Białorusi. Spora grupa naszych rodaków ukrywała po 

prostu swoją narodowość.  

Po II wojnie światowej polskojęzyczne pisma w ZSRR uległy likwidacji, 

podobnie jak niemal całe polskie szkolnictwo (poza Litewską SRR, gdzie było około 

100 szkół oraz Lwowem, gdzie przetrwały dwie placówki). Gazety wydawane w 

PRL trafiały do ZSRR w bardzo niewielkiej ilości. Dopiero w 1953 r. powstał w 

Wilnie dziennik „Czerwony Sztandar”, organ KC Komunistycznej Partii Litwy2. 

Przez wiele lat było to jedyne pismo w języku polskim w całym ogromnym państwie, 

jakim był Związek Radziecki.  

                                                           
2 Historia „Kuriera”, http://kurierwilenski.lt/o-gazecie/ dostęp maj 2016 

http://kurierwilenski.lt/o-gazecie/


11 
 

 
 

Mimo usilnych, trwających kilkadziesiąt lat starań władz radzieckich, pod 

koniec istnienia ZSRR, podczas pierestrojki Michaiła Gorbaczowa okazało się, że 

Polacy w Związku Radzieckim przetrwali. Po części powodem tego było istnienie 

do 1935 r. wielu polskich szkół, a także polskich gazet. Ci, którzy wówczas się uczyli 

i czytali po polsku, mogli później uczyć polskiego swoje dzieci i wnuki. 

Po rozpadzie ZSRR polskie pisma w nowych państwach budowane były, poza 

„Kurierem”, właściwie od zera. Na Ukrainie „Dziennik Kijowski” nawiązuje nazwą 

do gazety przedrewolucyjnej, ale wbrew nazwie to tygodnik; największe obecnie 

pismo to „Kurier Galicyjski” (wydawany we Lwowie), istnieje też kilka mniejszych, 

np. „Mozaika Berdyczowska”. Na Litwie funkcjonuje kilka tytułów, w tym „Kurier”, 

choć w bardzo małym (ze względów finansowych) formacie i nakładzie. Na 

Białorusi sytuacja jest szczególna: po 2005 r. i administracyjnym anulowaniu 

wyników zjazdu Związku Polaków na Białorusi (ZPB), funkcjonuje z pomocą 

polską „Głos znad Niemna na uchodźctwie”, wydawany w Polsce (reprezentujący 

kierownictwo ZPB z Andżeliką Borys na czele), oraz „Głos znad Niemna” 

redagowany przez zarząd ZPB działający faktycznie z nominacji władz 

państwowych i nieuznawany przez polski rząd. 


