
 
 
Uniwersytet Warszawski 
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii 
 
Ryszard Tomasz Paulukiewicz 
  
DZIENNIK OBYWATELSKI A-Z" (1990-1993) I JEGO MIEJSCE W SYSTEMIE MEDIÓW 
REGIONALNYCH RZESZOWSZCZYZNY 
 
Praca doktorska 
napisana pod naukowym kierownictwem 
prof. dr hab. Janusza Adamowskiego 
 
 
STRESZCZENIE 
 

   Praca doktorska  Dziennik Obywatelski A-Z" (1990-1993) i jego miejsce w systemie mediów 
regionalnych Rzeszowszczyzny” poświęcona jest gazecie codziennej „Dziennik Obywatelski 
A-Z”,  która ukazywała się pięć razy w tygodniu w Rzeszowie, mając zasięg czterech 
województw Polski południowo-wschodniej (woj. woj. tarnobrzeskie, krośnieńskie, 
przemyskie i rzeszowskie).  
   W pracy przedstawiono genezę i historię dziennika (4 IV 1990 - 30 VII 1993 r.) Omówiono  
jego szatę zewnętrzną, gamę tematyczną publikacji, a także rolę na tle innych tytułów 
wydawanych w regionie Polski południowo-wschodniej oraz polemiki z nimi.  Jako, że była to 
pierwsza po II wojnie światowej gazeta prywatna w Rzeszowie, wydawana bez dotacji i 
działająca w warunkach konkurencji rynkowej, autor ukazał również  uwarunkowania 
ekonomiczne, marketingowe i organizacyjne związane z jej funkcjonowaniem i upadkiem. 
   W pierwszej części rozprawy omówiono sytuację polityczną i przemiany ustrojowe w Polsce 
pod koniec lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych ub. w. Bowiem bez tych 
przemian nie byłaby możliwa transformacja mediów, w wyniku  której mógł powstać dziennik 
„A-Z”.  Owa transformacja również została w tym opracowaniu przedstawiona. Omówiono 
tutaj także historię prasy bezdebitowej w PRL, z której „A-Z” również swój rodowód wywodził 
oraz zarysowano historię rzeszowskiej prasy w PRL, zarówno tej legalnej jak i wydawaną poza 
cenzurą.   
   Dotychczas nie została opracowana monografia "A-Z", a dziennik ten spełnił bardzo ważną 
rolę na rynku prasowym. Powstał na początku roku 1990, w okresie gdy istniał 
monopolistyczny koncern RSW "Prasa, Książka, Ruch". Był pierwszą codzienną gazetą, która 
w swoim regionie przełamała monopol, ukazujących się od 1949 roku, "Nowin"- organu 
PZPR.. Powstał w wyniku epokowych zmian ustrojowych w Polsce, gdy to po obradach 
„okrągłego stołu” w roku 1989, rozpoczęła się mozolna budowa ustroju demokratycznego. "A-
Z" powstał nie tylko dzięki tym przemianom, ale także miał być ich orędownikiem, 
reprezentującym szerokie idee Komitetów Obywatelskich „Solidarności”, stąd zresztą 
wywodziła się jego nazwa. Część jego kadry i założycieli rekrutowała się spośród osób 
działających w opozycji w latach 1980-1989. Pionierska rola "A-Z" polegała także na tym, że 
był on pierwszym w historii Rzeszowa prywatnym dziennikiem.  
   Jak przedstawiono w rozprawie główny problemem nowopowstałej gazety był brak 
jakiegokolwiek kapitału założycielskiego. Od początku finansowano jej wydawanie ze 
środków pochodzących ze sprzedaży nakładu i miejsc ogłoszeniowych. Dlatego 
przedsięwzięcie to pod względem gospodarczym nie mogło się udać, bowiem wprowadzanie 



nowego tytułu na rynek i utrwalanie jego pozycji jest procesem wieloletnim, wymagającym 
wielkich nakładów finansowych. W przypadku „A-Z” zbyt niski nakład i mała liczba 
ogłoszeniodawców powodowały, że wydawanie dziennika przynosiło straty, od pierwszego do 
ostatniego numeru. Nie powiodło się też, mimo czynionych  prób,  odprzedanie gazety jakiemuś  
inwestorowi.  
   Gazeta w krótkim okresie swojego istnienia nie sprostał też konkurencji dziennika „Nowiny”. 
Według najkorzystniejszych dla "A-Z" badań osiągnął on, w roku 1992, w swoim regionie 25 
procentowy poziom czytelnictwa. W tym samym czasie "Nowiny" osiągały poziom nie niższy 
jak 50 proc. 1 
   Oczywiście za "Nowinami" przemawiała długoletnia obecność na rynku prasowym 
przyzwyczajenie czytelników, dla wielu spośród nich nazwa własna "Nowin" była synonimem 
gazety- był to przecież jedyny dziennik w regionie przez dziesiątki lat.  
  Jedną z przyczyn słabej pozycji „A-Z” były niewątpliwie bezpardonowe ataki gazet 
konkurencyjnych, a zwłaszcza "Nowin". Należy wziąć pod uwagę, że spośród stałych 
czytelników "Nowin" 23 proc. czytało także "A-Z", a w przypadku czytelników "A-Z" 
kupowało "Nowiny" blisko 40 proc. 2

. 
   Niższe nakłady powodowały słabszą sprzedaż miejsc ogłoszeniowych jak konkurencja. Pod 
tym względem "A-Z" nie osiągnął, w najlepszym okresie, nawet 30 proc. poziomu "Nowin".  
   Kolejną, bardzo ważną przyczyn słabości "A-Z" był młody i niedoświadczony zespół 
redakcyjny. Praktycznie wszyscy dziennikarze poznawali swój zawód w trakcie pracy w tej 
gazecie. Można stwierdzić, że tworzona była ona przez amatorów, których błędy i potknięcia 
odbijały się w poważnym stopniu na gazecie i jej odbiorze. W Rzeszowie nie było przecież 
dziennikarzy po poszukujących pracy, szczególnie z doświadczeniem w pracy w dzienniku. 
Tym bardziej, że zła sytuacja finansowa nie zachęcała zawodowych dziennikarzy do rezygnacji 
z pracy w innej gazecie na rzecz przejścia do „A-Z”.  
    Inną z okoliczności, wpływającą na losy gazety, był również fakt jej nie powiązania z żadną 
siłą polityczną. Po krótkim okresie wspierania w wyborach samorządowychw 1990 roku 
Komitetów Obywatelskich i w prezydenckich Lecha Wałęsy w tym samym roku oraz po 
zmianie redaktora naczelnego w kwietniu 1991 r., dziennik zachowywał zauważalną i 
podkreślaną niezależność, nie realizując niczyich interesów politycznych i gospodarczych. W 
tym czasie jedną z głównych siła polityczny była w Polsce „Solidarność’ i wywodzące się z 
niej partie. Po roku działalności „A-Z”, przedstawiciel tego Związku i osoby z nim związane, 
otrzymały w Rzeszowie- bez konieczności inwestowania środków własnych- dziennik 
„Nowiny”, gazetę o potężnym nakładzie i ugruntowanej pozycji, a także przynoszącą zyski. W 
tej sytuacji niezależny tytuł stanowił dla nich konkurencję zarówno biznesową jak i ideową. 
Stąd stał się przedmiotem nieustających ataków. 
  Inny ciekawym, niezbadanym jednak, aspektem dotyczącym nie tylko „A-Z”, ale również 
innych nowopowstających, niezależnych gazet w Polsce, w okresie lat 1989-1993, była kwestia 
kolportażu. Otóż monopolistą, w tym zakresie, było przedsiębiorstwo „Ruch”- należące do 
koncernu RSW.  Zatem, w latach 1989 -1990,  nowo zakładane tytuły, były dystrybuowane 
przez firmę, która była wydawcą gazet, dla których były one zarazem- pierwszą w ich dziejach- 
konkurencją. Natomiast po wszczęciu procesu likwidacji RSW, stanowiska dyrektorów 
zarówno centrali jak i oddziałów „Ruch”, były obsadzane przez osoby wskazane przez jej 
Komisją Likwidacyjną, uwzględniającą przy tym- co oczywiste- lokalne uwarunkowania i 
zależności personalno-polityczne. Zatem „Ruch” dystrybuował, jak poprzednio, zarówno nowe 
tytuły, jak i dzienniki ukazujące się od lat. Z kolei te stare tytuły, w kilku województwach, 

                                                 
1 J. Filas, Czytelnicy o "Nowinach". Kraków 1992 r., str. 6.; Instytut Badania Opinii i Rynku "Pentor", Prasa 92. 
Warszawa, VI 1992. GR 9,10. 
2 J. Filas, op. cit., str. 7. 



przekazano „Solidarności” i politykom, od których była właśnie zależna obsada stanowisk 
kierowniczych w działach kolportażu- tak stało się m.in. w Rzeszowie.  
  Ważne jest niewątpliwe również to, że podstawą kształtowanego w Polsce nowego systemu 
politycznego, tak jak poprzedniego, miały być partie polityczne. A tak zwane „społeczeństwo 
obywatelskie” pozostało zgrabną figurą retoryczną. Partie nie były zainteresowane, w żaden 
sposób, wspieraniem niezależnych inicjatyw wydawniczych tworzeniem prawdziwe wolnego 
rynku medialnego. Te wywodzące się z poprzedniego systemu posiadały już własne tytuły, a te 
nowe podjęły, często skuteczne, starania aby przejąć tytuły o ugruntowanej pozycji, co nie 
wymagało z ich strony żadnego wysiłku oraz ryzyka finansowego i organizacyjnego. Toteż nie 
powstał żaden system wspierania nowych, niezależnych inicjatyw wydawniczych.   
  Również inwestorzy zagraniczni, zainteresowani prowadzeniem biznesu prasowego w Polsce, 
decydowali się na zakup uznanych, istniejących od lat tytułów, a nie ryzykowali z 
inwestowaniem w nowozakładane gazety. Tym bardziej, że cena nabycia gazet z drugiej ręki, 
od osób i instytucji, które otrzymały je, praktycznie bez kosztowo, od Komisji likwidacyjnej 
RSW, była w Polsce stosunkowo niewygórowana. Taka postawa okazała się jak najbardziej 
słuszna, bo spośród 36 dzienników regionalnych wydawanych w PRL, okres transformacji 
przetrwało 31, odnosząc w dłuższej perspektywie czasowej sukces rynkowy.      
   Dziennik „A-Z” założyła grupka zapaleńców, wyrosłych z pism studenckich lat 70. i prasy 
opozycyjnej lat 80. Entuzjaści ci wierzyli, że wystarczy tylko możliwość polityczna, aby 
uruchomienie niezależnego dziennika zakończyło się sukcesem. Wymagało to jednak, tak 
wtedy jak i teraz, przede wszystkim solidnego zaplecza finansowego, którego brakowało 
twórcom tej gazety.  
   Należy zaznaczyć, że losy „A-Z” nie były jakoś specjalnie odosobnione. W okresie jego 
istnienia (1989-1993) powstało w Polsce 35 dzienników regionalnych i lokalnych. Trzydzieści 
spośród nich ukazywała się krócej jak cztery lata. Podobnie jak „A-Z”, istniejący trzy lata i 
cztery miesiące. 
  Rozprawa składa się ze wstępu, ośmiu rozdziałów i zakończenia. 
  W pierwszych rozdziale omówiono sytuację polityczną i przemiany ustrojowe w Polsce pod 
koniec lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych ub. w. W roku 1989 r. odbyły 
się tzw. obrady okrągłego stołu oraz częściowo wolne wybory. W taki sposób rozpoczęła się 
w Polsce transformacja ustrojowa. Miała polegać ona na przejściu z jednopartyjnej dyktatury 
do demokracji, a w sferze ekonomicznej od systemu nakazowo-rozdzielczego do wolnego 
rynku. Polska z PRL przekształciła się w Trzecią Rzeczpospolitą.          
   Bez przemian politycznych, omówionych w rozdziale pierwszym, nie byłaby możliwa w 
owym okresie transformacja mediów, której wynikiem było powstanie między innymi 
Dziennika Obywatelskiego „A-Z”. Transformacji tej poświęcony jest Rozdział II, składający 
się z pięciu części.  W pierwszej z nich omówiono prasę bezdebitową ukazującą się w PRL w 
latach 1976-1990.  Bowiem wolny rynek mediów w Polsce został poprzedzony istnieniem gazet 
i wydawnictw  niezależnych. 3 Wydawnictwa takie były, w różnych okresach najważniejszym, 
a często jedynym przejawem działalności ugrupowań opozycyjnych w PRL, a ich rola jest 
trudna do przecenienia. Zinwentaryzowana liczba owych gazet, za lata 1976-1990, przekracza 
5000 tytułów i ciągle jest uzupełniana. 4 Można wyróżnić cztery etapy funkcjonowania tej 
prasy. Pierwszy, pionierski, przypadający na lata 1976 -1980; drugi, od 31 sierpnia 1980 do 13 
grudnia 1981 roku- związany z powstaniem i legalną działalnością „Solidarności”; trzeci (1981-
1986 r.) po wprowadzeniu stanu wojennego- cechujący się największą represyjnością wobec 

                                                 
3 M. Marcinkiewicz i S. Ligarski (red), Papierem w system. Prasa drugoobiegowa w PRL, Szczecin 2010, str. 
11. 
4 R. Wróblewski, Charakterystyka liczbowa prasy niezależnej z lat 1976-1990 (w:) Marta Marcinkiewicz  
i S. Ligarski, op. cit., str. 156; J. Błażejowska, Papierowa rewolucja, Z dziejów drugiego obiegu wydawniczego 
w Polsce 1976-1989/1990, Warszawa 2010, str. 260. 



osób związanych z tą działalnością; czwarty, od 1987 do 1990 roku- gdy osłabły represje, 
niezależne wydawnictw książkowe zaczęły się komercjalizować, ponownie rozkwitły gazety 
bezdebitowe, aż do zaniku tego zjawisk, wynikającego ze zniesienia cenzury prewencyjnej.   
  W drugiej części rozdziału drugiego omówione zostały regulacje prawne z lat 1980-1991, 
dotyczące funkcjonowania mediów. Najważniejszym aktem prawnym w tym zakresie była   
ustawa o cenzurze 5, która została w Polsce zniesiona dopiero w kwietniu 1990 r.6. Drugą ważną 
ustawą w tym zakresie jest uchwalone w roku 1984 Prawo Prasowe7, które po kilku 
nowelizacjach obowiązuje do dzisiaj. Zmiany w tych i innych  ustawach dokonywane przez 
Sejm PRL w wyniku ustaleń okrągłego stołu umożliwił powstawanie nowych tytułów gazet 
niezależnych od dotychczasowych władz.  
    W trzeciej części drugiego rozdziału omówiono transformację (z lat 1989-1991), prasy 
codziennej- z szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych- powstałej w okresie 
PRL. Ówczesne władze dokonały to poprzez likwidację monopolistycznego koncernu RSW i 
przekazanie wydawanych przez niego tytułów innym, mniejszym, wydawcom. Wszystkie, 
oprócz wydawanego przez PSL „Dziennika Ludowego”, ogólnopolskie dzienniki wydawane w 
PRL przetrwały ten pierwszy okres transformacji. Zostały sprywatyzowane i miały w latach 
1991-1993 nadal bardzo wysoką pozycję na rynku, wynikającą niewątpliwie z przyzwyczajenia 
swoich dawnych czytelników. Do wydawanych wcześniej przez RSW należały tutaj „Expres 
Wieczorny”8, „Sztandar Młodych”9, ,„Życie Warszawy” oraz wciąż jedyne dzienniki sportowe 
na rynku: „Przegląd Sportowy”, „Tempo” i „Sport”. „Trybuna Ludu”- organ PZPR zmieniła 
się w Trybunę” 10 gazetę SDRP11. Spośród byłych gazet RSW, chociaż sprywatyzowanych, 
tylko dwie, bardzo popularne w PRL: „Gromada Rolnik Polski” oraz „Świat Młodych” 
niedługo później zniknęły z rynku. Ukazywały się nadal inne dzienniki z czasów PRL, 
niewydawane wcześniej przez RSW. Były to dwa tytuły ugrupowań współtworzących 
ówczesny system polityczny: „Słowo- Dziennik Katolicki”12 i „Kurier Polski”13. Na rynku 

                                                 
5 Ustawa z 31 lipca 1981 r., o kontroli publikacji i widowisk (Dz. U. nr 20 z 12.08.1981, poz. 99). 
6 Ustawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu organów tej 
kontroli oraz o zmianie ustawy - Prawo prasowe (Dz. U. z 1990  r. Nr 29, poz. 173). 
7 Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24). 
8
 W związku z procesem likwidacyjnym RSW większość dziennikarzy „Expressu Wieczornego” założyło 

spółdzielnię z intencją ubieganiu się o przejęcie tytułu. Jeszcze przed ogłoszeniem decyzji Komisji Likwidacyjnej 
o tym, komu przekaże tytuł, od marca 1990 do stycznia 1990 „Express Wieczorny” wydawała spółdzielnia. W 
październiku 1990  r. spółdzielnia ta rozpoczęła wydawanie drugiego dziennika, porannego, pod nazwą "Express". 
11 stycznia 1991  r. Komisji Likwidacyjna RSW przyznała „Express Wieczorny” Fundacji Prasowej 
"Solidarność"-związanej z Porozumieniem Centrum. W tej sytuacji 80% pracowników "Expressu Wieczornego" ( 
w tym całe kierownictwo) przeszło do utworzonego przez siebie nowego "Expressu". W lutym 1991 roku 
spółdzielnia dziennikarska utworzyła wraz z ZPR spółkę ZPR-Express, która od marca wydawała dziennik 
"Express". W październiku 1991 roku ZPR-y odkupiły udziały spółdzielni dziennikarskiej, a od listopada 1991 
zmieniły nazwę gazety na "Super Express". Natomiast Fundacja Prasowa „Solidarność” w lipcu 1993  r. 
sprzedała "Express Wieczorny" szwajcarskiej spółce Marquard. (Za:) D. Grzelewska, Transformacja pism 
popołudniowych (1982-1992), (w:) red. A. Słomkowska, Transformacja Prasy Polskiej. Materiały Pomocnicze do 
Najnowszej Historii Dziennikarstwa), t. 22, Warszawa 1992, str. 84-85. 
9 Wcześniej był to organ Związku Socjalistycznego Młodzieży Polskiej, sprzedany przez Komisję Likwidacyjną 
RSW w 1990  r. firmie SM-Media S.A. 
10 Wcześniej była to „Trybuna Ludu, organ KC PZP r. Wydawcą „Trybuny” od 1990 r była Ad Novum sp.  
z o.o. 
11 Socjaldemokracja Rzeczpospolitej Polskiej, od 1991 r. współtworząca Sojusz Lewicy Demokratycznej.   
12

 Wydawana przez Stowarzyszenie „PAX” gazeta do 1993 roku nazywała się „Słowo Powszechne”.  

13
 Gazeta wydawana w PRL przez Stronnictwo Demokratyczne.     

 



pozostał ministerialny „Żołnierz Wolności”14. Sprywatyzowana została także, mająca charakter 
dziennika rządowego, „Rzeczpospolita”15. 
  Również dobrze z transformacją  poradziły sobie dzienniki regionalne. Tylko pięć tytułów 
zniknęło z rynku. Pozostało 31 dzienników regionalnych i lokalnych wydawanych w PRL, z 
czego 30 przez RSW. 16 Nadal były i miały być, przez długie lata, najważniejszymi gazetami 
w swoich regionach. Jako, że bardzo szybko zniknęła zdecydowana większość 
nowopowstałych dzienników, ich jedynymi konkurentami pozostały lokalne mutacje „Gazety 
Wyborczej” oraz, w niektórych miastach, inne dzienniki wydawane wcześniej przez RSW. 
Zwyciężyło wieloletnie przyzwyczajenie, czy wręcz przywiązanie czytelników do „starych” 
tytułów oraz profesjonalizmu ich doświadczonych zespołów redakcyjnych.  
  W kolejne części rozdziału drugiego omówiono nowe dziennik, które powstały w tym okresie 
transformacji. W latach 1989-1991 powstało w Polsce ok. 3000 nowych gazet17. Później, co 
roku przybywało ich ok. 60018. W roku 1993 ukazywało się 2386 tytułów (dodatkowych 258 
odnotowano, jako zawieszone)19. Wśród nich było kilkadziesiąt nowo założonych gazet 
codziennych.    
   Pierwszą z nich była „Gazeta Wyborcza”. 20 Powstała w wyniku ustaleń okrągłostołowych, 
jako dziennik mający być prasową trybuną całego ruchu Komitetów Obywatelskich.21 „Gazeta 
Wyborcza” odniosła olbrzymi sukces rynkowy i czytelniczy już w pierwszym roku swojego 
istnienia.22  Niestety ta jej dominująca rola oraz mocna pozycja dzienników powstałych w PRL 
miały hamujący wpływ na powstawanie nowych gazet codziennych. Zainteresowani 
posiadaniem własnych gazet i potencjalni inwestorzy na tym rynku, woleli uczestniczyć w 
prywatyzacji gazet RSW, niż ryzykować zakładanie nowych tytułów. W efekcie tego, w roku 
1993, na ogólną liczbę 17 23 dzienników ogólnopolskich, tylko cztery były to nowe tytuły, 
niewydawane wcześniej w PRL. Były to  „Gazeta Wyborcza”, „Nowa Europa”, „Gazeta 
Rolnicza” i „Super Express”.24 

                                                 
14 Do 1991 r. gazeta nazywała się „ Żołnierz Wolności”. Wydawca Wydawnictwo Ministerstwa Obrony 
Narodowej. 
15 Od początku 1990 roku w spółce „Presspublica” wydającej ten dziennik, 51 proc. udziałów posiadał Skarb 
Państwa, a 49 proc. francuskie wydawnictwo Hersant. 
16 Tytuł spoza RSW to „Ilustrowany Kurier Polski”. 
17Z Bajka, Polska prasa codzienna 1990-1991 (w:) Zeszyty Prasoznawcze, Kraków 1991 r., nr 3-4, str. 37.  
18 Sylwester Dziki (red.)., Katalog Prasy Polskiej 1993, Kraków 1993, poz. 39.    
19 Ibidem. 
20

 Drugą gazetą, wydaną  2.06.1989 r., w wyniku ustaleń okrągłego stołu, był organ NSZZ „Solidarność” 
„Tygodnik Solidarność” (red. naczelny Tadeusz Mazowiecki), który wydawany był już wcześniej w roku 1981, 
będąc pierwszą w PRL legalną gazetą opozycyjną (zlikwidowany został w wyniku wprowadzenia stanu 
wojennego).Trzecia okrągłostołowa gazeta ukazała się dopiero 3 września 1989, był nią- organ NSZZ Rolników 
Indywidualnych „Solidarność” -„Tygodnik Rolników „Solidarność” (red. naczelny Stanisław Siwek). 
21 Należy zaznaczyć, że losy tego dziennika nie są reprezentatywne dla całego procesu opisanych tutaj przemian. 
Wynika to z uprzywilejowanej pozycji w momencie debiutu, odniesionego sukcesu rynkowego, a także faktu 
utrzymania tytułu pod tym samym kierownictwem, od początku jego istnienia wszystko to ma charakter unikalny 
na tle innych gazet powstałych w owym okresie. 
22 Po dwóch latach od powstania, pod koniec roku 1991 r. nakład magazynowego wydania „Gazety Wyborczej” 
wynosił ok. 750 tys. egz.(Za:) Z. Bajka, Polska … op. cit., str. 33. 
23 S. Dziki (red), op. cit. 
24 W tym zestawieniu autor nie uwzględnia zaliczanych przez „Katalog Prasy Polskiej” do dzienników”(treści 
specjalnej” następujących tytułów: Boss- Expressowa Informacja Ekonomiczna (wydawany przez PAP od marca 
1989 r.), Boss Giełdy (PAP, od 01.1989 r.), Rynki Zagraniczne (Krajowa izba Gospodarcza, od 04.1957 r.) oraz 
Ogólnopolski Goniec Reklamowy (Pronanex sp. z o.o., od 1992 r.). 



    „Gazeta Wyborcza”  zaczęła również tworzyć dodatki regionalne. Powstawały one bardzo 
dynamicznie i w roku 1992 było już ich jedenaście,25  a pod koniec 1993 roku osiemnaście26 .                     
Nie powstrzymało to oczywiście innych wydawców od zakładania, w latach 1989-1993, 
nowych lokalnych i regionalnych dzienników. Nowe gazety codzienne w większości miast 
wydawane były jednocześnie z istniejącymi tam od lat „starymi” dziennikami (wydawanymi 
wcześniej przez RSW). Dla zdecydowanej większości z nich ich konkurencja oraz „Gazety 
Wyborczej”- jej lokalnych dodatków, powstających równocześnie z nimi- okazała się zbyt 
trudna. Prawdopodobnie dlatego po roku 1993 gwałtownie zmalała liczba nowo zakładanych 
gazet.27 W okresie, od połowy 1989 r. do początku 1993 r., powstało 35 dzienników  
regionalnych i lokalnych.28 Większość z nich  ukazywała się krócej jak cztery lata- 24 spośród 
nich upadło  do połowy 1994 r.29 Trwalszym sukcesem wydawniczym zakończyło się 
wydawanie pięciu spośród nich. 
  W ostatniej części II Rozdziału przedstawiono rozwój prasy katolickiej w omawianym okresie. 
Był ona istotnym element polskiego rynku mediów, na przełomie lat osiemdziesiątych i 
dziewięćdziesiątych ub. w., W roku 1988 ukazywało się 35 tytułów popularnej prasy katolickiej 
o łącznym nakładzie 1,2 mln egz. oraz wiele pism o mniejszych nakładach i zasięgu 
(diecezjalne, zakonne, teologiczne).30 Natomiast w roku 1990 ukazywało się 46 gazet 
popularnych, a wśród nich 7 tygodników (m.in „Gość Niedzielny”, „Ład”, „Przegląd 
Katolicki”), 4 dwutygodniki (m.in. „Gwiazda Morza”, „Ład Boży”), 19 miesięczników (m.in. 
„Mały Gość Niedzielny”, „Posłaniec Serca Jezusowego”), oraz 7 dwumiesięczników i 2 
kwartalniki. Na początku lat dziewięćdziesiątych nastąpił spadek czytelnictwa popularnej prasy 
katolickiej31, natomiast na wielką skalę rosła liczba gazetek parafialnych32. Stanowiły one 
około 1/4 wszystkich wydawanych w Polsce czasopism lokalnych i sublokalnych 33, których 

                                                 
25 Z. Bajka, Polska… op. cit., str.38. 
26

 R. Filas, Pięć lat przemian mediów masowych w Polsce: bilans wstępny, Zeszyty Prasoznawcze nr 1-2, Kraków 
1994 r., ,str.65. 
27

 W okresie od połowy 1994 do początku 1999  r. założono 9 dzienników regionalnych lokalnych oraz  
5 ogólnopolskich. Jednymi z nielicznych były, ukazujące się po kilka miesięcy: „Głos Wieczorny” (Szczecin, 1994-
powołany z inicjatywy wydawcy „Kuriera Szczecińskiego) oraz „Codzienny Express Zachodni” (Zielona Góra, 
1994-założony w miejsce upadłej „Gazety Nowej”). Być może w późniejszych latach nowe dzienniki powstawały 
z większą rozwagą biznesową, bo założone w 1997 roku rzeszowskie „Super Nowości” istnieją do dzisiaj. Inny 
przykładem takiego sukcesu jest „Nowa Trybuna Opolska”(założona w 1994 r.), która pozyskała znaczną część 
zespołu redakcyjnego „starej" Trybuny Opolskiej—TO, co złożyło się na upadek tej ostatniej (TO) w pół roku po 
ukazaniu się NTO  
28 R Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce(1989-1999), Zeszyty Prasoznawcze nr 1-2, 
Kraków 1999 r., str. 36. 
29 Ibidem. 
30 G. Rydlewski, Środki społecznego przekazu w nauczaniu Kościoła Katolickiego w Polsce, (w) red.  
A. Słomkowska, Transformacja Prasy Polskiej. Materiały Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa, t. 
22, Warszawa 1992, str. 21. 
31 Ibidem. 
32

 Choć w zdecydowanej większości nie spełnia ona wszystkich podstawowych kryteriów definiujących prasę, a 
także w ograniczonym stopniu spełnia funkcje, które są udziałem „świeckiej" prasy lokalnej  
i sublokalnej, i nie wykorzystuje wszystkich gatunków dziennikarskich, to jednak uwzględniana jest we wszelkich 
zestawieniach. Należy przyjąć, iż prasa parafialna jest jednym z wielu elementów w systemie krzewienia 
wiary” (Za:) W. Chorążki: Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999, (w:) Zeszyty Prasoznawcze nr 1-2 (157-
158), Kraków 1999 r., str.64. 
33 Wg. typologii przyjętej przez dr S. Dzikiego: „1. Prasa ponadogólnokrajowa - kolportowana w Polsce, jak i 
poza jej granicami; 2. Prasa ogólnokrajowa — kolportowana na terenie całego kraju; 3. Prasa regionalna 
(rejonowa) -w zasadzie rozprowadzana na terenie, który pokrywa się z granicami województw; 4. Prasa lokalna 
— obejmująca zasięgiem jedno województwo, duże miasto lub grupę średnich miast z okolicami;5. Prasa 
sublokalna (mikrolokalna) - obejmująca teren o obszarze mniejszym niż województwo (prasa miejska, miejsko-
gminna, gminna, wiejska i parafialna)”. (Za:) W. Chorążki, Prasa lokalna i sublokalna w Polsce 1989-1991, 
(w:) Zeszyty Prasoznawcze nr 3-4 (128), Kraków 1991r, str. 43. 



liczba szacuje się na około 2000 każdego roku.34 W roku 1993 według oficjalnych danych 
łączny nakład czasopism katolickich (z wyłączeniem prasy naukowej i fachowej) wynosił 1 200 
tys. egz. Liderem sprzedaży był tygodnik „Niedziela” z nakładem wahającym się od 50 tys. do 
150 tys. egz. oraz miesięcznik „Rycerz Niepokalanej” (70 tys.-300 tys.).35                
  W III Rozdziale, omawianej pracy, zatytułowanym "Rodowód Dziennika Obywatelskiego A-
Z" przedstawiono rys historyczny prasy w Rzeszowie, prasę "Solidarności" i niezależną (1980-
1989) oraz przygotowania do wydania pierwszych numerów "A-Z". Rozdział ten pokazuje, że 
nowopowstająca gazeta, odwołując się w sensie ideowym do wydawnictw opozycyjnych 
ukazujących się w Rzeszowie w latach 80., musiała skorzystać z doświadczeń wydawniczych 
gazet profesjonalnych mimo, że jej twórcy w większości nigdy, albo już od wielu lat nie byli 
związani zawodowo z dziennikarstwem. W rozdziale tym przedstawiono założenia jakie 
przyświecały powstaniu gazety. Miała być niezależna i prywatna, a jednocześnie poprzeć 
kandydatów Komitetów Obywatelskich "Solidarności" w nadchodzących wyborach 
samorządowych. Racje prezentowane na jej łamach miały opierać się na szeroko pojmowanej 
idei (tożsamości) solidarnościowej. 
   W rozdziale czwartym pt. "Szata graficzna i środki wyrazu A-Z" omówiono gatunki 
dziennikarskie stosowane w "A-Z" oraz zmiany w jego wyglądzie zewnętrznym. Wynika z 
niego, że szata zewnętrzna gazety ukształtowała się w pierwszych miesiącach jej ukazywania 
się. Miała ona przez cały okres swojego istnienia charakter informacyjny (64,4 proc. wszystkich 
środków wyrazu). Inne gatunki zajmowały znacznie mniej miejsca. Do najważniejszych 
należały m.in. zdjęcia (11,3 proc.), publicystyka (3,4 proc.), wywiady (2,2 proc.), reportaże (2 
proc.), relacje (1,4 proc.), felietony (1,9 proc.) i sondy (1,3 proc.) W rozdziale tym omówiono 
także ukazujący się od sierpnia 1990 roku do końca istnienia dziennika dodatek z programem 
TV, wydawany również jako odrębny tygodnik, zatytułowany "Telewizja od A do Z". 
Przedstawiono także jedyne dwa wydania specjalne "A-Z", które ukazały się z potrzeby 
uatrakcyjnienia formalnego dziennika, a nie ze względów merytorycznych lub 
okolicznościowo - ideowych. 
   W rozdziale piątym pt. "Problematyka gazety" omówiono gamę tematów poruszanych na 
łamach "A-Z". Spośród wyróżnionych 21 grup tematycznych najwięcej miejsca poświęcono 
problematyce politycznej (21,1 proc.), co nie oznacza, że dziennik miał taki charakter, gdyż np. 
tematyka sportowa zajęła niewiele mniej miejsca (18,9 proc.). Kolejnymi pod względem ilości 
materiałów tematami w "A-Z" były m.in.: problematyka społeczna (8,8 proc.), gospodarka (8,4 
proc.), kultura (6,7 proc.), działalność policji sprawy kryminalne (6,4 proc.), tematyka 
obyczajowa (3,6 proc.), rolnictwo (2,8 proc.) historia (1,9 proc.). "A-Z" miał charakter 
regionalny. Większość publikowanych na jego łamach tematów pochodziła z Rzeszowa i 
regionu, w którym się ukazywał (42 proc.). W rozdziale tym na przykładzie tekstów 
poświęconych wyborom w Polsce przedstawiono ewolucję dziennika w sprawach 
politycznych. Tylko w pierwszych miesiącach swojego istnienia, w okresie wyborów 
samorządowych, realizował on przyświecającą jego powstaniu linię popierającą Komitety 
Obywatelskie "Solidarności". W okresie późniejszym, gdy z Komitetów wyłoniły się partie 
polityczne, gazeta poparła w wyborach prezydenckich Lecha Wałęsę. Po roku swego istnienia 
i zmianie redaktora naczelnego stała się pismem pluralistycznym i stronniczym od 
jednoznacznego zaangażowania politycznego. 
   Rozdział  szósty zatytułowany jest "Dziennikarze i organizacja redakcji". Wynika niego, że 
zdecydowana większość pracowników "A-Z" nie miała wcześniej doświadczenia w pracy w 
prasie codziennej. Znaczna ich część nauczyła się zawodu dziennikarskiego po zatrudnieniu w 

                                                 
34 Jak podaje W. Chorązki: „w latach 1989-1999 liczba czasopism lokalnych i sublokalnych nigdy nie była 
mniejsza, niż 1600, ale i nie większa niż 2500. Z tego ok. 1/4 tytułów to prasa parafialna.” (Za:)  
W. Chorążki: Polskie… op. cit., str. 64. 
35 S. Dziki z zesp., Katalog Prasy Polskiej 1993, Kraków 1993 r., poz. 7. 



"A-Z". Struktura redakcji kształtowała się w miarę upływu czasu i była dostosowywana do 
aktualnych potrzeb gazety. 
  Rozdział siódmy ma tytuł "A-Z wobec prasy swojego regionu". Ukazuje on losy konkurentów 
"A-Z", wydawanych w ramach koncernu RSW i przechodzących w latach dziewięćdziesiątych 
okres transformacji własnościowych i ideowych oraz powstałych w tym czasie nowych 
tytułów. Z nowo powstałych tygodników w Rzeszowie po krótszym lub dłuższym czasie upadły 
wszystkie. Utrzymały się natomiast te ukazujące się wcześniej oraz nowo powstałe tygodniki 
lokalne, wydawane w województwach sąsiadujących z rzeszowskim. W tym czasie powstały 
w Rzeszowie, łącznie z "A-Z", cztery nowe dzienniki, z których próbie czasu sprostał tylko 
regionalny dodatek do "Gazety Wyborczej". Po przeobrażeniach własnościowych gazeta 
codzienna "Nowiny", mimo pojawienia się konkurencji, potrafiła utrzymać rolę 
monopolistyczną, najważniejszego tytułu w regionie. Z większością gazet w Rzeszowie "A-Z" 
prowadził polemiki, chociaż najpoważniejsze i najbardziej zajadłe z "Nowinami". Często mając 
rację z polemik tych wyszedł przegrany, gdyż to on opuścił rynek prasowy. 
    Rozdział ósmy, ostatni pt. "Sprawy organizacyjno - wydawnicze" przedstawia wydawców 
dziennika, jego sytuację finansową, sposób zorganizowania kolportażu zarazem poziom 
czytelnictwa, akwizycję ogłoszeń, akcje promocyjne mające zwiększyć nakład i administrację 
obsługującą gazetę. Z przedstawionej analizy wynika, że mimo często pionierskich w swoim 
regionie rozwiązań organizacyjnych i marketingowych, nakład gazety i sprzedaż miejsc 
ogłoszeniowych (mimo okresowych wzrostów) była niewystarczająca aby zapewnić stabilną 
przyszłość dziennika.  
   Rozprawę  zamyka bibliografia podzielona na pięć części: 
I. Źródła archiwalne- 15 pozycji;  
II. Dokumenty drukowane- 40 pozycji 
III. Opracowania niepublikowane- 4 pozycje 
IV. Opracowania, wydawnictwa zwarte, artykuły- 75 pozycji  
V. Bibliografie, informatory, katalogi- 9 pozycji 
   Literatura związana z przedmiotem opracowanie  jest bardzo skromna, a historia gazety była 
tylko częściowo przedstawiana w opracowaniach dotyczących transformacji mediów w Polsce 
południowo-wschodniej, które ukazały się jeszcze na początku lata dziewięćdziesiątych ub. w.       
   Podstawowym źródłem z jakich korzystał autor były roczniki dziennika "A-Z" oraz innych 
gazet ukazujących się równolegle w Rzeszowie. Korzystał on także z własnego archiwum, na 
które składa się wiele dokumentów związanych z losami tytułu. Jako, że autor brał osobisty 
udział w większości wydarzeń związanych z gazetą, a o niektórych z nich nie zachowały się 
żadne dokumenty, część pracy oparta jest na wspomnieniach własnych. Niektóre informacje 
źródłowe uzyskane zostały dzięki relacjom osób osobiście związanych z wydarzeniami 
ważnymi dla tematu tego opracowania. 
  Przy pisaniu pracy wykorzystano przede wszystkim metodę historyczną, czyli opisowo-
analityczną w układzie chronologicznym. Skorzystano także z metody prasoznawczej i 
ilościowo-statystycznej, a częściowo również z metody komparatystycznej. 


