mgr Mateusz Patera

Patera3

Sprawowana funkcja: Samodzielny pracownik inżynieryjno-techniczny

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dyżury: czwartki, godz. 12:00-13:00, siedziba Laboratorium Badań Medioznawczych UW (pokój 13 | Bednarska 2/4)

Patera3

Sprawowana funkcja: Samodzielny pracownik inżynieryjno-techniczny

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dyżury: czwartki, godz. 12:00-13:00, siedziba Laboratorium Badań Medioznawczych UW (pokój 13 | Bednarska 2/4)

Biogram

Doktorant na kierunku nauki społeczne w zakresie nauk o mediach (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego). Pracownik naukowo-techniczny Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Absolwent Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej (Instytut Dziennikarstwa Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego). 

Zainteresowania badawcze

  • metody badań medioznawczych;
  • komunikacja wizualna;
  • badania wizerunku;
  • komunikacja WEB 2.0 i 3.0.

Prowadzone przedmioty i zasady zaliczeń

  • Socjologia mediów | semestr letni 2016/2017 | grupa 1 | godz. 11:30-13:00 | s. 11 (ul. Bednarska 2/4)

Dorobek naukowy

Publikacje:

  1. Gackowski T., Patera M., Brylska K. Społecznie konstruowany wizerunek Jana Pawła II – znaczenia zawarte w memach internetowych, [w:] Wielkość czy autorytet? Jan Paweł II w przekazach polskich mediów podczas jego kanonizacji, pod red. J. Olędzkiego, T. Sasińskiej-Klas, ISBN 978-83-939401-1-0 Warszawa 2016, s. 269-298.
  2. Patera M., Sprawozdanie z VI Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej Medioznawców „Grywalizacja mediów, czyli o zmianach w komunikacji społecznej”, Warszawa, 19-20 listopada 2015, „Studia Medioznawcze”, nr 1 (64), ISSN 1641-0920, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Warszawa 2016.
  3. Brylska K., Gackowski T., Łączyński M., Patera M., Polacy o konflikcie na Ukrainie - sondaż LBM UW, ISBN 978-83-944298-1-2 Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa 2017.
  4. Patera M. i in., Konflikt na Ukrainie oczami Polaków – jak patrzą i co widzą w memach, ISBN 978-83-944298-0-5, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa 2017.
  5. Patera M., Piórecka K., Przedmiot i oś sporu, [w:] Brylska K. i in., Polski dyskurs prasowy o konflikcie na Ukrainie. Perspektywa porównawcza 2014-2015, ISBN 978-83-944298-2-9, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa 2017, s.45-52.
  6. Patera M., W jaki sposób oglądamy treści audiowizualne? Porównanie metody okulograficznej i FGI na przykładzie „My Little Pony”, praca magisterska napisana pod kierunkiem dra hab. T. Kononiuka, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
  7. Patera M. i in., Co Polacy sądzą o konflikcie na Ukrainie? – depesza prasowa, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa 2016.
  8. Patera M. i in., Wideo w sieci - modele dystrybucji i monetyzacji plików wideo w języku polskim w sieci internet, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa 2016.

Współautor raportów badawczych na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

  1. Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory samorządowe 2014. Raport podsumowujący. Programy ogólnopolskie, regionalne i kablowe. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/foto_baza/wykresy-do-monitoringow-wybor/wybory_-ogolnopolskie_-publicystyczne_bt---samorzad-2014-r_2.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, grudzień 2014.
  2. Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory samorządowe 2014. Raport podsumowujący. Programy ogólnopolskie, regionalne i kablowe. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/foto_baza/wykresy-do-monitoringow-wybor/monitoring-wyborczy-ogolnopolskich-serwisow-informacyjnych---samorzad-2014-r..pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, grudzień 2014.
  3. Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory prezydenckie 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. I tura. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-audycje-publicystyczne--i-tura.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, sierpień 2015.
  4. Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. I tura. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--i-tura.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, sierpień 2015.
  5. Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory prezydenckie 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. II tura. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-audycje-publicystyczne--ii-tura.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, sierpień 2015.
  6. Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. II tura. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--ii-tura.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, sierpień 2015.
  7. Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory parlamentarne 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/raport-krrit-publicystyka---wybory-parlamentarne.doc, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, grudzień 2015.
  8. Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory parlamentarne 2015. Raport podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczy-telewizyjnych-serwisow-informacyjnych.-wybory-do-parlamentu-rp-2015.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, grudzień 2015.
  9. Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych Przegląd kampanii wyborczych 2014–2015. – Biuletyn Informacji Publicznej: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczy_final.pdf, raport recenzowany, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, styczeń 2016.
  10. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w pierwszym kwartale 2015 roku, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015.
  11. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w drugim kwartale 2015 roku, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015.
  12. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w trzecim kwartale 2015 roku, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015.
  13. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w czwartym kwartale 2015 roku, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2016.
  14. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w latach 2013-2014, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015.
  15. Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w latach 2013-2015, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2016.

Projekty badawcze:

  • Badanie okulograficzne aplikacji Biznesradar.pl, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, 11.2016-trwa.
  • Diagnoza medialna, projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski wspólnie z Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 05.2016-trwa.
  • Analiza okulograficzna memów politycznych z okresu kampanii parlamentarnej 2015 r., Laboratorium Badań Medioznawczych UW, 05.2016-trwa.
  • Reforma OFE 2013 r. na łamach polskiej prasy, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, 10.2015-trwa.
  • Wydarzenia na Ukrainie w polskich mediach i odbiorze społecznym, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, 10.2015-trwa
  • Analiza sposobu odbioru i oceny audycji dla dzieci przez dorosłych - Jak dorośli oglądają audycje animowane dla dzieci? – na przykładzie bajki „My Little Pony”, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, 10.2014-11.2016

na zlecenie Rektoratu Uniwersytetu Warszawskiego:

  • Wizerunek Uniwersytetu Warszawskiego i wybranych uczelni wyższych w latach 2013–2015 – 12.2014-05.2016
  • Komercjalizacja badań naukowych w dyskursie publicznym – 06.2015-01.2016

na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

  • Plany programowo-finansowe (TVP1, TVP2, TVP ABC, TVP Rozrywka, TVP Kultura, Oddziały regionalne TVP, Wybrane publiczne rozgłoście radiowe), projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski wspólnie z: Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie, 06.2015-02.2016
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych i serwisów informacyjnych. Przegląd kampanii wyborczych 2014-2015, 11.2014-01.2016.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory parlamentarne 2015. Telewizje ogólnopolskie, 10.2015-12.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory parlamentarne 2015. Telewizje ogólnopolskie, 10.2015-12.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie. I tura, 05.2015-10.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie. I tura, 05.2015-10.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie. II tura, 05.2015-10.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie. II tura, 05.2015-10.2015.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory samorządowe 2014. Programy ogólnopolskie, regionalne i kablowe, 10.2014-12.2014.
  • Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory samorządowe 2014. Programy ogólnopolskie, regionalne i kablowe, 10.2014-12.2014.

Referaty i wystąpienia:

  • Patera M., „W jaki sposób oglądamy treści audiowizualne? Triangulacja metod badawczych na przykładzie bajki My Little Pony”, Międzynarodowa Konferencja „50 Twarzy Kultury Popularnej”, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 21.02.2016 r.
  • Patera M., „Fakty, emocje, narracje – analiza narracyjna artykułów publicystycznych dotyczących aneksji Krymu publikowanych w polskiej prasie w lutym i marcu 2014”, IV Kongres PTKS, Poznań, 15-17.09.2016 r.
  • Patera M., „Komentarze internetowe a wizerunek marki”, I Ogólnopolska Konferencja Retoryka w praktyce medialnej, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 20.05.2016 r.
  • Patera M., Seminarium Komercjalizacja badań naukowych w dyskursie publicznym zorganizowane przez DELab UW, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warszawa, 22.01.2016 r.
  • Patera M., „Czy to tylko dobry żart? Memy internetowe w obliczu wyborów parlamentarnych w 2015 roku”, VII Ogólnopolska Konferencja Metodologiczna Medioznawców „Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu”, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 17-18.11.2016 r.
  • Gackowski T., Patera M., Seminarium Plany programowo-finansowe (TVP1, TVP2, TVP ABC, TVP Rozrywka, TVP Kultura, Oddziały regionalne TVP, Wybrane publiczne rozgłoście radiowe) zorganizowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 23.02.2016 r.
  • Brylska K., Gackowski T., Łączyński M., Patera M., Seminarium Wybory parlamentarne 2015 w telewizji ogólnopolskiej oraz przegląd wniosków z czterech kampanii wyborczych zorganizowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 25.01.2016 r.
  • Brylska K., Gackowski T., Patera M., „Społecznie konstruowany wizerunek Jana Pawła II – znaczenie zawarte w memach internetowych”, Ogólnopolska konferencja naukowa „Wielkość czy autorytet? Jan Paweł II w przekazach polskich mediów podczas Jego kanonizacji”, Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 16-17.10.2015 r.
  • Patera M., „Wizerunek polityka w sieci – Elżbieta Bieńkowska widziana oczami internautów”, VI Ogólnopolska Konferencja Metodologiczna Medioznawców „Grywalizacja mediów, czyli o zmianach w komunikacji społecznej”, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 19-20.11.2015 r.

Organizator:

  • VII Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej Medioznawców „Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu” i VI Warsztatów Metodologicznych Medioznawców, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 17-18.11.2016 r.
  • Gry miejskiej dla studentów z grupy badawczej Laboratorium Badań Medioznawczych UW – koordynacja mgr Marcin Łączyński, mgr Mateusz Patera

Organizacja szkoleń dla studentów z zespołu badawczego Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego:

  • Straszne obrazy i jak je badać – Bartosz Skalik, Karolina Stępień, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 10.01.2017 r.
  • Podstawy metodologii badań medioznawczych – dr Tomasz Gackowski, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 29.11.2016 r.
  • Język w badaniach medioznawczych – dr Karolina Brylska, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 6.12.2016 r.
  • Warsztaty z percepcji filmu: Pamięć widza – mgr Jolanta Pisarek, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 22.11.2016 r.
  • Warsztaty z percepcji filmu: Suspens – mgr Jolanta Pisarek, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, 8.11.2016 r.
  • Warsztaty z percepcji filmu: Sterowanie uwagą widza – mgr Jolanta Pisarek, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, 24.05.2016 r.
  • Storytelling – dr hab. Jacek Wasilewski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 15.03.2016 r. i 19.04.2016 r.
  • Warsztat analizy statystycznej – mgr Marcin Łączyński, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, 5.04.2016 r.
  • Zastosowanie programu Excel w badaniach medioznawczych – mgr Marcin Łączyński, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, 28.11.2015 r.

Współorganizator:

  • VI Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej Medioznawców „Grywalizacja mediów, czyli o zmianach w komunikacji społecznej” i V Warsztatów Metodologicznych Medioznawców, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, 19-20.11.2015 r.
  • WDIB nocą: Clinton vs Trump – koordynacja: dr Anna Jupowicz-Ginalska, projekt plakatu (mgr Mateusz Patera), realizacja techniczna (Adam Balcerzak), wystąpienia podczas debaty – dr Tomasz Gackowski, dr Karolina Brylska, dr Anna Mierzecka, dr Andrius Suminas, mgr Mateusz Patera, 19-20.10.2016 r. – https://www.wdib.uw.edu.pl/doktoraty-recenzje-i-streszczenia/563-wideo-fotorelacja-wdib-noca-clinton-vs-trump-na-bednarskiej
  • Paul Levinson na WDIB UW: Wirtualny wykład o social mediach – koordynacja: dr Tomasz Gackowski, dr Anna Jupowicz-Ginalska, projekt plakatu (mgr Mateusz Patera), realizacja techniczna (Adam Balcerzak), 8.12.2016 r. – https://www.wdib.uw.edu.pl/studenci/705-zobacz-zapis-wideo-i-fotorelacje-paul-levinson-swiatowej-slawy-medioznawca-wyglosil-wyklad-na-wdib-uw

Pozostałe aktywności:

  • członek zespołu redakcyjnego „Magazynu medioznawcy. Istota komunikacji” (ISSN: 2451 3725, Laboratorium Badań Medioznawczych UW) – medioznawca.com/archiwum
  • pracownik Laboratorium Badań Medioznawczych UW | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii | Uniwersytet Warszawski
  • Członek Koła Naukowego Analiz Medioznawczych
  • Działania promocyjne na rzecz Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii – spotkania z licealistami w Laboratorium Badań Medioznawczych UW – prowadzenie Adam Balcerzak, mgr Mateusz Patera, 9.12.2016 r., 9.02.2016 r.

Hobby

W przygotowaniu.