Opis kierunku

PODYPLOMOWE STUDIA POLITYKI WYDAWNICZEJ I KSIĘGARSTWA

Opis kierunku

Studium działa od 1998 r. Jego kierownikiem jest dr Michał Zając. Nauka trwa dwa semestry, od listopada 2021 r. do lipca 2022 r. Zajęcia odbywają się co kilka weekendów (piątki godz. 16.30-19.45, soboty godz. 10.00-17.15, niedziele, godz. 10.00-13.15), 5 razy w semestrze, w sumie przewidziano 160 godz. zajęć w ciągu roku. Program obejmuje szeroko pojętą problematykę rynku książki oraz zagadnienia praktyczne związane m.in. z marketingiem wydawniczym, zarządzaniem wydawnictwem, informacją o książce, pracą redakcji, zakupem praw autorskich, promocją na targach, dystrybucją, nowymi technologiami. Studia przeznaczone są zarówno dla osób, które pracują już na rynku książki i pragnęłyby ponieść swoje kwalifikacje, jak również dla tych, które przewidują możliwość podjęcia takiej pracy w przyszłości. Celem studiów jest zapoznanie się z realiami rynku wydawniczego i księgarskiego, uzyskanie podstawowych kwalifikacji w dziedzinie zarządzania działalnością wydawniczą lub księgarską.

     Program studiów obejmuje następujące przedmioty: marketing na rynku książki, zarządzanie wydawnictwem, segmentacja polskiego rynku książki, panorama polskiego rynku książki, podstawy prawa autorskiego, wydawniczo-księgarskie Public Relations, książka a prawo, zarządzanie redakcją w wydawnictwie książkowym, estetyka książki , problemy księgarstwa polskiego, produkcja w wydawnictwie, relacje międzysektorowe na rynku książki , targi książki , budowa listy wydawniczej, e-bezpieczeństwo w wydawnictwie, Internet w wydawnictwie, książka elektroniczna na świecie, media branży wydawniczo-księgarskiej, problemy hurtu, przemysł książkowy na świecie, relacje wydawców z mediami, rynek ksiązki w Polsce, self publishing, sprzedaż praw autorskich. Przyjmujemy osoby posiadające co najmniej tytuł licencjata.

   Wykładowcami są uczestnicy i analitycy rynku książki, znający omawiane zagadnienia z praktyki zawodowej:

  • Włodzimierz Albin (prezes Polskiej Izby Książki, szef Wolters Kluwer) oraz Karina Smolak i Jarosław Matuszewski (Wolters Kluwer) - Zarządzanie wydawnictwem
  • Jacek Włodarczyk (BMR, Wirtualny Wydawca) - Marketing wydawniczy 
  • mec. Andrzej Karpowicz (Kancelaria Juris) – Prawo autorskie 
  • Grzegorz Majerowicz (IPS, ABE-IPS, wiceprezes PIK) - Książka i prawo 
  • Barbara Miecznicka (Difin, b. szefowa „Świata Książki”), Iwona Kuc (Difin) - Zarządzanie redakcją 
  • dr Andrzej Rostocki (Polskie Tow. Socjologiczne) – Public relations na rynku książki 
  • red. Andrzej Palacz (właściciel i red. nacz. miesięcznika „Wydawca”, wydawca.com.pl, wyd. Inicjał) - Poligrafia i edytorstwo 
  • dr Grzegorz Boguta (prezes PIK przez pierwsze trzy kadencje, b. szef PWN, Doradztwo Wydawnicze GAB) - Panorama polskiego rynku książki 
  • Jerzy Okuniewski (wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Księgarzy Polskich, wiceprezes Książnicy Polskiej) - Problemy księgarstwa polskiego
  • red. Paweł Waszczyk (red. nacz. "Biblioteki Analiz") - Książka na świecie 
  • Jolanta Zyzek (BookBook) – Problemy hurtu 
  • Arkadiusz Seidler (Audioteka, d. dyr. w wyd. Langenscheidt, Buchmann i w Grupie Foksal) - Relacje międzysektorowe wydawca – hurtownik - księgarz, Książki audio 
  • red. Piotr Dobrołęcki (red. naczelny „Magazynu Literackiego”) - Targi książki w Polsce, Media branżowe 
  • Beata Stasińska (Agencja Literacko-Scenariuszowa, b. prezes W.A.B.) –Targi książki na świecie, Budowanie listy wydawniczej, Sprzedaż praw 
  • Iwonna Stefańska (b. szefowa działu produkcji w CH Beck) – Problemy produkcji 
  • red. Hanna Maria Giza (PR II) – Dziennikarz wobec rynku książki 
  • Beata Gutowska (dyr. Publio.pl) – Książka elektroniczna w Polsce 
  • Krzysztof Gutowski (Plagiat.pl) - e-bezpieczeństwo na rynku książki 
  • dr Michał Zając (Uniwersytet Warszawski) – Rynek książki dla dzieci 
  • Sonia Draga (wyd. Sonia Draga) - Bestsellery na rynku polskim 
  • Barbara Jóźwiak (szefowa Copyright Polska, wiceprezes PIK) - Problemy wydawnictw akademickich 
  • Jarosław Matuszewski (dyr. ds. komunikacji i rzecznik prasowy WSiP) - Książka szkolna w Polsce 
  • Piotr Kierył (wyd. RM) - Poradniki w ofercie wydawców 
  • ks. Leszek Skorupa (wyd. Jedność) - Segment wydawnictw katolickich 
  • dr hab. Marek Tobera (Uniwersytet Warszawski, członek zarządu SKP) - Transformacja polskiego rynku książki

Kontakt

Kierownik studiów
dr Michał Zając
e-mail: michal.zajac@uw.edu.pl


Sekretarz studiów
mgr Robert Brzóska
e-mail: r.brzoska@uw.edu.pl
tel: (22) 55-20-285

Kontakt

Kierownik studiów
dr Mikołaj Ochmański
e-mail: m.ochmanski@uw.edu.pl


Sekretarz studiów
mgr Robert Brzóska
e-mail: r.brzoska@uw.edu.pl
tel: (22) 55-20-285

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć