Jesteś tutaj: Strona główna
Wydział
Nauka i badania
Aktywność naukowa pracowników
Książki i inne publikacje naukowe




Zapraszamy do zapoznania się z publikacją pt. Siła mediów. Media – Polityka – Biznes, praca zbiorowa pod redakcją Katarzyny Gajlewicz-Korab, Alicji Jaskierni, Marii Łoszewskiej-Ołowskiej
Wrocław: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej; Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, 2020
ISBN 978-83-959564-0-9
Stron 202
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją pt. Siła mediów. Media – Społeczeństwo – Technologie, praca zbiorowa pod redakcją Katarzyny Gajlewicz-Korab, Alicji Jaskierni, Marii Łoszewskiej-Ołowskiej
Wrocław: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej; Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, 2020
ISBN 978-83-959564-1-6
Stron 217
Z przyjemnością informujemy, że nakładem Wydawnictwa Muzeum Narodowego w Kielcach ukazała się monografia prof. ucz. dr. hab. inż. Wiesława Cetery pt. Poligrafia w okresie pandemii. Zapaść i reanimacja polskiego sektora poligraficznego (ISBN 978-83-62068-71-5)
W opinii Krzysztofa Pindrala, prezesa Zarządu Heidelberg Polska Sp. z o.o.: „Autor podjął niesamowite wyzwanie, jakim jest opisanie branży poligraficznej od początku transformacji ustrojowej po czasy pandemii i jej wpływu na branżę. Przemysł poligraficzny jako chyba jedna z nielicznych branż stan obecny wypracował prawie od podstaw. W ciągu 30 lat przedsiębiorcy nie tylko zbudowali firmy od zera, lecz musieli także w tym czasie przejść kilka istotnych rewolucji technicznych, które definiowały na nowo reguły gry. Trzeba było stawić czoła konkurencji firm zagranicznych. A przed branżą są widoczne następne wyzwania: nieuchronny wzrost produktywności procesu wytwórczego, konieczność implementacji coraz bardziej wyrafinowanych systemów zarządzania, automatyzacja i robotyzacja wielu procesów (czyli elementy przemysłu 4.0), umiejętność korzystania z Big Data oraz podejmowania decyzji na podstawie tych danych. Jednocześnie trzeba być ciągle innowacyjnym. Próba ujęcia tego zagadnienia w postaci danych statystycznych wydawała się czymś karkołomnym. Autorowi doskonale się to udało”.
Oddajemy w Państwa ręce tom o tytule „Media Varia. Jednostki – społeczeństwa – technologie”, będący plonem IX i X Ogólnopolskich Konferencji Metodologicznych Medioznawców.
Niniejszy tom pokazuje tak naprawdę ogromną moc mediów. Ich różnorodność oraz ekspansywność w życiu społecznym czyni je jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym czynnikiem determinującym sposób funkcjonowania współczesnego człowieka – człowieka hipermedialnego.
Widzimy i rozumiemy to tym bardziej teraz, gdy oddajemy w Państwa ręce publikację, nad którą pracowaliśmy w okresie historycznym dla ludzkości – pandemii koronawirusa oraz bezprecedensowych w nowoczesnej historii lockdownach całych państw, gospodarek i społeczeństw.
Dzięki mediom i nowoczesnym technologiom czas rozłąki i samotności wydawał się lżejszy do zniesienia. Jak bardzo nas ten okres zmienił? Warto w trakcie lektury tego tomu pamiętać o tym kontekście oraz spostrzeganej wciąż omnipotencji współczesnych mediów i technologii.
Staraniem Laboratorium Badań Telewizyjnych i Filmowych Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego ukazała się książka Dystrybucja filmowa. Od kina do streamingu pisana pod redakcją dr. Sławomira Rogowskiego i dr Anny Wróblewskiej.
To książka, która po raz pierwszy i w wyczerpujący sposób porusza problem upowszechniania sztuki filmowej w kontekście przemian społecznych, kulturowych i technologicznych.
Dystrybucja filmów i badania nad widownią to praktyczna dziedzina mediów. Ten obszar badawczy staje się coraz bardziej atrakcyjny. Dzięki różnym aplikacjom i programom on‑line pozwala na zmianę postrzegania filmu, kina i dystrybucji oraz ich roli kulturowej we współczesnym świecie.
Artykuły naukowe i eksperckie zamieszczone w książce podejmują następujące zagadnienia szczegółowe: dystrybucja komercyjna kinowa, dystrybucja filmu artystycznego (w tym działalność kin studyjnych), dystrybucja filmu dokumentalnego, edukacja i kultura filmowa oraz rola i wykorzystanie w dydaktyce, dystrybucja on‑line, VOD, merchandising, znaczenie dźwięku w dystrybucji w kinie i innych mediach, aspekty prawne. Wśród autorów są także nasi Studenci!
Zachęcamy do lektury, a autorom serdecznie gratulujemy!
Polacy nie wierzą w obiektywizm polskich serwisów informacyjnych w kontekście relacjonowania setnej rocznicy odzyskania niepodległości - wynika z sondażu przeprowadzonego przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.
Celem badania było ustalenie, jaka jest opinia Polaków na temat Święta Niepodległości i sposobów jego przedstawienia przez media. W raporcie prezentujemy najważniejsze ustalenia z przeprowadzonego sondażu.
Polacy zgłaszają wyraźne wotum nieufności wobec telewizyjnych nadawców. W tym kontekście dostrzegam zresztą pewien paradoks – otóż w niektórych wypowiedziach respondentów pobrzmiewa echo narracji głównych serwisów informacyjnych, pojawiają się głośne medialne określenia, epitety. Oceniamy zatem stacje telewizyjne jako niedochowujące bezstronności, a jednocześnie niejako przesiąkamy przekazami, które te stacje generują – mówi dr Karolina Brylska (Uniwersytet Warszawski, zastępca kierownika Laboratorium Badań Medioznawczych UW)
Zapraszamy do zapoznania się z nowym artykułem naukowym autorstwa dr hab. Tomasza Gackowskiego i dr Karoliny Brylskiej, opublikowanym w "Journalism" SAGE Journal pt. ‘Machiavellian Russia’ in the Crimean conflict: Clarification of strategic narratives analysis method DOI: https://doi.org/10.1177%2F1464884920928157
Katedra Technologii Informacyjnych Mediów na czele z drem hab. Wiesławem Ceterą przeprowadziła badania oceniające sytuację krajowej poligrafii podczas pandemii koronawirusa. Wyniki możecie znaleźć tu:
https://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/poligrafia-w-pandemii/
https://wydawca.com.pl/2020/05/19/polska-poligrafia-podczas-pandemii/
http://printernet.pl/pg/pl/content/biznes/pogorszenie_sytuacji_w_90.html
Sport ma jeden atrybut, który jest kluczowy zarówno dla jego fanów, jak i organizatorów oraz sponsorów. Są to szczere i silne emocje łączące ludzi i tworzące więzi pomiędzy kibicami, a ich idolami, drużynami czy też dyscyplinami. To szansa dla sponsorów, którzy chcąc pogłębić relację z klientami, docierają do nich w ich naturalnym środowisku, wchodzą w ich pasje, zainteresowania i towarzyszą stylowi życia, który reprezentują.
Zachęcamy do lektury raportu z projektu naukowego dr hab. Michała Głowackiego (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski) i prof. Lizzie Jackson (School of Arts and Creative Industries, London South Bank University).
W latach 2015–2019 Michał Głowacki (kierownik projektu) we współpracy z Lizzie Jackson badał kulturę organizacyjną mediów publicznych, przemysłów kreatywnych i zaawansowanych technologii (high-tech) w Austin, Bostonie, Brukseli, Detroit, Kopenhadze, Londynie, Tallinnie, Toronto, Warszawie i Wiedniu. Analiza 150 wywiadów pogłębionych z praktykami i ponad 500 fotografii miejsc pracy w 10 miastach pozwoliła na wyodrębnienie sześciu cech organizacyjno-kulturowych (wyniki projektu) i zestawu rekomendacji dla mediów publicznych.
Projekt pt. „Organisational Culture of Public Service Media: People, Values, Processes” był finansowany przez Narodowe Centrum Nauki. Szczegółowy raport z badań jest dostępny na stronie internetowej projektu www.creativemediaclusters.com/findings.