Obszary badawcze

Wśród obszarów badawczych WDIiB UW należy wskazać takie zagadnienia jak:

  • analiza obiegu informacji z wykorzystaniem mediów, w skali od mikro (indywidualne wykorzystanie mediów) i makro (międzynarodowej);
  • analiza relacji między świadomością odbiorców przekazów medialnych, treścią przekazów i zamierzeniami nadawców tych przekazów (z uwzględnieniem czynników psychologicznych, ekonomicznych i ideologicznych);
  • badania nad korzystaniem z mediów w zmieniającym się społeczeństwie i środowisku medialnym;
  • badanie prawnych, ekonomicznych i politycznych uwarunkowań funkcjonowania mediów;
  • opis specyfiki organizacyjnej instytucji medialnych;
  • stworzenie narzędzi umożliwiających szacowanie i prognozowanie wpływu mediów na świadomość odbiorców i opinię publiczną;
  • budowa modeli funkcjonowania systemów medialnych;
  • budowa efektywnych modeli działania mediów jako organizacji;
  • udostępnienie narzędzi do analizy przekazów medialnych jako wiarygodnych źródeł historycznych;
  • opis historii i uwarunkowań historycznych rozwoju mediów;
  • badanie oferty programowej specyficznej dla każdego środka przekazu i ich porównywanie – analiza konwergencji mediów;
  • badanie języka mediów;
  • architektura informacji, usability, projektowanie i ocena serwisów www;
  • archiwa cyfrowe, biblioteki cyfrowe, repozytoria cyfrowe;
  • analiza domen wiedzy;
  • badania użytkowników informacji;
  • bibliologia, społeczna funkcja książki, dostępność książek wycofanych z kolekcji bibliotecznych;
  • badania ilościowe w zakresie wykorzystania informacji;
  • bibliotekoznawstwo: marketing biblioteczny, e-booki; ochrona zbiorów bibliotecznych;
  • biblioterapia;
  • dokumentacja archiwalna;
  • ekonomia informacji; e-gospodarka;
  • etyka informacyjna;
  • humanistyka cyfrowa;
  • komunikacja człowieka z maszyną; teoria HCI;
  • komunikacja naukowa;
  • nauka o informacji: teoria, podstawowe kategorie badawcze (dokument, wiedza, informacja);
  • organizacja wiedzy;
  • technologia informacyjna;
  • usługi informacyjne: serwisy Q&A, społeczne serwisy przekładów, wirtualna rzeczywistość;
  • zarządzanie informacją i wiedzą: komunikacja w biznesie;
  • źródła informacji: wiarygodność informacji.