Katedra Badań Nad Bibliotekami I Innymi Instytucjami Kultury

CO BADAMY?

W centrum zainteresowań naukowo-badawczych i dydaktycznych Katedry Badań nad Instytucjami Kultury są biblioteki, archiwa, muzea, galerie i ośrodki kultury - instytucje dziedzictwa kulturowego. Zawsze odgrywały one istotną rolę jako ośrodki o charakterze kulturotwórczym, edukacyjnym, społecznym i rekreacyjnym. Instytucje kultury poprzez gromadzenie, archiwizowanie, prezentowanie, zapewnianie dostępu, popularyzowanie, informowanie o dziedzictwie kulturowym, wspieranie kształcenia, zapewnianie dostępu do różnorodnych informacji, działalności rekreacyjnej itp. służą budowaniu świadomości tożsamości narodowej i małoojczyźnianej, z uwzględnieniem celów stawianych edukacji i kulturze w obszarze nowoczesnej Europy. Czerpiąc z doświadczeń Zakładu Bibliotekoznawstwa, w którym badania koncentrowały się na problematyce organizacji i zarządzania bibliotekami różnego typu, kwalifikacjach pracowników, pracy ze zbiorami oraz obsłudze potrzeb kulturalnych i informacyjnych ich użytkowników, dostrzegamy wiele zbieżności w sposobach i kontekstach funkcjonowania różnych instytucji kultury. Przedmiotem zainteresowań naukowych i badań prowadzonych przez pracowników Katedry są  zagadnienia związane:

  • z zarządzaniem bibliotekami oraz innymi instytucjami kultury, zapewnianiem ich prawidłowej organizacji i funkcjonowania: pozyskiwania środków finansowych, ukazywaniu aktualnych tendencji w zakresie organizacji tych instytucji i prowadzonej pracy bibliotecznej, archiwalnej, muzealnej, wystawienniczej;
  • z identyfikacją grup odbiorców i ich potrzeb oraz dążeniem do ich zaspokajania;
  • z identyfikacją zasobów dziedzictwa kulturowego, umiejętnością ich gromadzenia, opracowania, archiwizowania,  przechowywania, udostępniania, informowania o nich i ochrony informacji, tak w sposób tradycyjny jak i z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych;
  • z kompetencjami niezbędnymi do efektywnej pracy w instytucjach kultury: twórczą komunikacją, umiejętnościami w zakresie aktywizacji kulturalnej, form pracy z różnymi grupami użytkowników,  psychologii zachowań;
  • z przygotowaniem do różnorodnych działań promocyjno-informacyjnych poprzez kształcenie i doskonalenie umiejętności dziennikarskich i informacyjnych  na potrzeby instytucji kultury. Ważnym przedmiotem badań są też procesy informacyjne realizowane w sektorze kultury, obejmującym różnego typu podmioty publiczne i prywatne, które przygotowują ofertę kulturalną i realizują usługi w tym zakresie.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć