Katedra Języka Mediów

CO BADAMY?

Katedra prowadzi zajęcia dydaktyczne z przedmiotów: edukacja medialna (wraz i innymi katedrami), etykieta językowa, etykieta zawodowa, historia dobrych manier, język jako narzędzie komunikacji, język wypowiedzi medialnej, językowe warsztaty dziennikarskie, kultura językowa, pragmatyka językowa, stylistyka praktyczna, warsztaty specjalizacyjne z logopedii i technik mowy, proseminaria i seminaria licencjackie i magisterskie, obejmujące problematykę języka i retoryki w mediach oraz zagadnienia z zakresu edukacji medialnej, a także wykłady monograficzne z tych dziedzin.

Badania naukowe prowadzone w Katedrze Języka Mediów obejmują:

  • język we współczesnych mediach, jego komunikatywność i kulturę oraz dostosowanie do potrzeb różnych grup odbiorców;
  • analizę i charakterystykę lingwistyczną języka dziennikarskiego, badanego pod kątem fonetyki, leksyki, frazeologii i gramatyki, statystyki językoznawczej i stylistyki praktycznej; - gatunki medialne – ich specyfikę językową i stylistyczną;
  • pragmatykę językową, w tym zagadnienia języka w działaniu: teoria aktów mowy, sensy naddane (presupozycje i implikatury), maksymy konwersacyjne, kultura jako komunikacja, komunikacja pozawerbalna.

PROJEKTY BADAWCZE

Projekty badawcze realizowane lub ukończone przez pracowników katedry:

  • projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki nr 2014/13/B/HS2/00658 „Językowy savoir-vivre polski i niemiecki. Studium konfrontatywne”, kierownik prof. dr hab. Małgorzata Marcjanik. 

INNE DZIAŁANIA

Wybrane publikacje pracowników katedry:

  • Jagoda Bloch, Bez komentarza, czyli jak unikać odpowiedzi na pytania dziennikarzy, Warszawa 2011.
  • Krzysztof Kaszewski, Nazwa stacji radiowej jako składnik tytułu audycji, „Studia Medioznawcze” 2015, z. 2.
  • Dorota Lewandowska-Jaros, Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony” i „MLP. Equestria Girls”), [w:] Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., red., W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Łódź 2015.
  • Jagoda Bloch, Dorota Lewandowska-Jaros, Radosław Pawelec (red.), Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małąJęzyk, działanie, kultura, Warszawa 2014.
  • Grażyna Majkowska, Język mediów w perspektywie aksjologicznej, [w:] Kita M., Loewe I., red., Język w mediach. Antologia, Katowice 2014.
  • Małgorzata Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2013.
  • Małgorzata Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa 2013.
  • Radosław Pawelec, Ciemne zwierciadło. Semantyka antywartości, Warszawa 2014.
  • Radosław Pawelec, Słowa i wartości – przykłady zmian znaczeniowych leksyki wartościującej, „Poradnik Językowy” 2015, z. 4.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć