Dane kontaktowe
Kierownik katedry:
prof. dr hab. Radosław Pawelec
Adres:
ul. Bednarska 2/4, 00-310 Warszawa, pok. -1.08

CO BADAMY?
Katedra prowadzi zajęcia dydaktyczne z przedmiotów: edukacja medialna (wraz i innymi katedrami), etykieta językowa, etykieta zawodowa, historia dobrych manier, język jako narzędzie komunikacji, język wypowiedzi medialnej, językowe warsztaty dziennikarskie, kultura językowa, pragmatyka językowa, stylistyka praktyczna, warsztaty specjalizacyjne z logopedii i technik mowy, proseminaria i seminaria licencjackie i magisterskie, obejmujące problematykę języka i retoryki w mediach oraz zagadnienia z zakresu edukacji medialnej, a także wykłady monograficzne z tych dziedzin.
Badania naukowe prowadzone w Katedrze Języka Mediów obejmują:
- język we współczesnych mediach, jego komunikatywność i kulturę oraz dostosowanie do potrzeb różnych grup odbiorców;
- analizę i charakterystykę lingwistyczną języka dziennikarskiego, badanego pod kątem fonetyki, leksyki, frazeologii i gramatyki, statystyki językoznawczej i stylistyki praktycznej; - gatunki medialne – ich specyfikę językową i stylistyczną;
- pragmatykę językową, w tym zagadnienia języka w działaniu: teoria aktów mowy, sensy naddane (presupozycje i implikatury), maksymy konwersacyjne, kultura jako komunikacja, komunikacja pozawerbalna.
PROJEKTY BADAWCZE
Projekty badawcze realizowane lub ukończone przez pracowników katedry:
- projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki nr 2014/13/B/HS2/00658 „Językowy savoir-vivre polski i niemiecki. Studium konfrontatywne”, kierownik prof. dr hab. Małgorzata Marcjanik.
INNE DZIAŁANIA
Wybrane publikacje pracowników katedry:
- Jagoda Bloch, Bez komentarza, czyli jak unikać odpowiedzi na pytania dziennikarzy, Warszawa 2011.
- Krzysztof Kaszewski, Nazwa stacji radiowej jako składnik tytułu audycji, „Studia Medioznawcze” 2015, z. 2.
- Dorota Lewandowska-Jaros, Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony” i „MLP. Equestria Girls”), [w:] Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., red., W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Łódź 2015.
- Jagoda Bloch, Dorota Lewandowska-Jaros, Radosław Pawelec (red.), Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą. Język, działanie, kultura, Warszawa 2014.
- Grażyna Majkowska, Język mediów w perspektywie aksjologicznej, [w:] Kita M., Loewe I., red., Język w mediach. Antologia, Katowice 2014.
- Małgorzata Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2013.
- Małgorzata Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa 2013.
- Radosław Pawelec, Ciemne zwierciadło. Semantyka antywartości, Warszawa 2014.
- Radosław Pawelec, Słowa i wartości – przykłady zmian znaczeniowych leksyki wartościującej, „Poradnik Językowy” 2015, z. 4.