O WYDARZENIU
W niedzielę, 24 września 2023 r. o godz. 17 na Kampusie Centralnym UW przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 w ramach Festiwalu Nauki odbędzie się wydarzenie Media społecznie (nie)odpowiedzialne? Debata o współczesnych środkach przekazu.
Moderatorka:
Uczestnicy:
Czy w dzisiejszych, tak trudnych i niestabilnych czasach, można jeszcze mówić o obiektywizmie mediów, ich odpowiedzialności, rzetelności, wiarygodności, roli w edukowaniu i kształtowaniu prospołecznych postaw?
Wszak środki przekazu także borykają się z problemami: z jednej strony infodemią, fake newsami, sztuczną inteligencją, z drugiej – konkurencją rynkową i zmiennością preferencji odbiorców. Czy ta sytuacja wpływa na jakość pracy mediów i dziennikarzy? Jak zatem w czasach pogoni za reklamodawcą i użytkownikiem nie ulec tabloidyzacji i sensacjonizmowi, a w dobie wszechogarniającej polaryzacji uniknąć polityzacji?
W naszej debacie wspólnie zastanowimy się nad rolą dziennikarzy we współczesnym świecie. Przedyskutujemy kształt mediów XXI wieku i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy powinny się one drastycznie zmieniać czy może wystarczyłoby je jedynie korygować? Odniesiemy się do blasków i cieni zawodu dziennikarskiego, zastanawiając się wspólnie, czy w przyszłości jest w nim miejsce dla etyki i moralności.
Serdecznie zapraszamy! Poniżej zapoznać można się z biogramami uczestników.
dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. UW – od lat związana z Wydziałem Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Specjalizuje się w marketingu mediów, polaryzacji medialne i wpływie nowych technologii na media i odbiorców. Autorka licznych prac naukowych, aktywna uczestniczka ponad 80 konferencji. Członkini Editorial Board w Journal of Media Business Studies, Reviewers Board w JOCIS, Future Internet i Social Siences oraz Rady Programowej czasopism Dziennikarstwo i Media, Styles of Communication i Revista Multidisciplinar. Członkini Zarządu European Media Management Association. Inicjatorka i liderka projektu badawczego „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem" (2018-2022) - pierwszych reprezentatywnych badań Fear of Missing Out i zjawisk mu pokrewnych w Polsce. Laureatka nagrody „Złote Skrzydła” (2010) za książkę „Marketing medialny”. Członkini zespołu badawczego w projekcie „Diversity Management as innovation in journalism” (POLS). Menadżerka The Knowledge-Share Communities (#university&emmahub) i The World Media Economics and Management Conference 2025. Praktyczka, która zawodowe szlify rozwijała w agencjach PR, jednostkach samorządowych, mediach (RMF FM) i jako pełnomocnik Dziekana ds. Promocji.
dr hab. Tomasz Słomka – doktor habilitowany nauk społecznych, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, politolog - ustrojoznawca, pracownik Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW (Katedra Systemów Politycznych) i wykładowca na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Specjalizuje się w problematyce systemu rządów w Polsce, transformacji ustrojowej w Europie Środkowo-Wschodniej, instytucji współczesnej głowy państwa (ze szczególnym uwzględnieniem Prezydenta RP) oraz współczesnego konstytucjonalizmu i bezpieczeństwa konstytucyjnego państwa. Autor i redaktor naukowy ponad siedemdziesięciu artykułów i książek, m.in. monografii „Prezydent Rzeczypospolitej po 1989 roku. Ujęcie porównawcze” (Warszawa 2005) oraz „Konstytucyjne organy władzy RP w latach 1989-2011 na tle polskich tradycji ustrojowych XIX i XX wieku” (współautor W. Jakubowski; Warszawa 2012), „Political System of Poland” (współredaktor naukowy S. Sulowski, Berlin 2022). W latach 2016-2019 zastępca dyrektora Instytutu Nauk Politycznych UW oraz kierownik Zakładu Systemów Politycznych UW. Od 2023 r. sekretarz naukowy Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.
dr Katarzyna Bąkowicz – komunikolożka i medioznawczyni. Adiunktka i wykładowczyni na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna Uniwerystetu SWPS. Współtwórczyni Central European Digital Media Observatory, gdzie zajmuje się badaniami naukowymi z zakresu dezinformacji oraz realizuje projekty komunikacyjne. Asesorka European Fact-Checking Standards Network, członikini zarządu Rady Reklamy. Ekspertka Organizacji Narodów Zjednoczonych i kierowniczka Grupy Roboczej ds. Etycznej i Odpowiedzialnej Komunikacji. Strateżka i doradczyni komunikacji biznesowej i medialnej: projektuje i wdraża rozwiązania z komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Wspiera działania wizerunkowe organizacji w obszarze PR i CSR. Realizowała projekty dla takich firm jak: Allegro, Henkel, Microsoft, czy Enea SA. Autorka i producentka programów radiowych i telewizyjnych z obszaru biznesu i komunikacji.
red. Agnieszka Gozdyra – dziennikarka Polsat News, publicystka, autorka i prowadząca takich programów jak „Tak Czy Nie”, „Skandaliści”, „Debata Dnia”. Pracowała także w Telewizji Biznes, „Życiu Warszawy” i Radiu Kolor. Jest wykładowczynią Uniwersytetu SWPS. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim, a podyplomowo Public Relations w Szkole Głównej Handlowej. Nagrodzona ShEO Awards 2021 jako Gwiazda Opinii Tygodnika „Wprost” oraz Grubą Rybą 30-lecia Radia Kolor (2023).
Jacek Prusinowski - urodził się i pół życia spędził w Rząśniku. Studiował nauki polityczne i ekonomię. Kilka lat pracował fizycznie w Polsce i UK. W mediach od 16 lat. Asystent wydawcy, reporter, wydawca w Jedynce PR. Reporter w Grupie Radiowej Time (Eska, Vox, Plus, Wawa). Od 10 lat prowadzący poranne wywiady "Sedno Sprawy" w Radiu Plus. Od niedawna (marzec 2023) dziennikarz polityczny "Super Expressu", prowadzący program na Youtube "Express Wieczorny". Komentator polityczny w TVN24, TVP INFO i POLSAT NEWS.
Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii
Uniwersytet Warszawski
ul. Bednarska 2/4
00-310 Warszawa