Dla mediów

Eksperci

Numer telefonu do ekspertów możesz uzyskać poprzez kontakt z Pełnomocnikiem Dziekana ds. Promocji:

mgr Malwina Żuchniewicz,
Pełnomocnik Dziekana ds. Promocji, 
e-mail: m.zuchniewicz@uw.edu.plpromocja.wdib@uw.edu.pl
tel. 225523916

Projekty naukowe, badania, konferencje, nowości wydawnicze – napisz o nas!

About us

Za maską perfekcji: Ciemna strona influencer marketingu – nowy e-book autorstwa Wykładowczyń WDIB UW

W branży, gdzie sztuczna perfekcja jest często standardem, nowa książka, „Ciemna strona influencer marketingu”, odsłania rzeczywistość ukrytą za starannie wystylizowanymi zdjęciami i filmami, które dominują w naszych social mediach. Autorki, dr Emilia Zakrzewska i Dagmara Tarka, oferują szczery i nieocenzurowany wgląd w życie influencerów, ujawniając presję, wyzwania i poświęcenia, jakie podejmują, aby utrzymać swoje wirtualne persony.

Szacuje się, że w samej Polsce działa około 570 000 influencerów (konta powyżej 1000 obserwujących). Branża influencer marketingu prężnie się rozwija. Ale co kryje się pod powierzchnią tych pozornie idealnych żyć? Poprzez szczegółowe wywiady z popularnymi influencerami, takimi jak Michalina Grzesiak/@KrystynoNieDenerwujMatki, Basia Pasek /@BarbaraBelt, Joanna Baniszewska/@JBaniszewska, Agnieszka Grzelak/@AgaGrezlakk czy Sebastian Kowalczyk/ @Sebastian Kowalczyk, autorki zagłębiają się w ciemną stronę życia influencerów, w tym problemy zdrowia psychicznego, presję wynikającą ze współprac komercyjnych oraz ciągłą obserwację opinii publicznej.

„Ciemna strona influencer marketingu” to więcej niż tylko zbiór osobistych historii. To krytyczna analiza branży influencer marketingu i jej wpływu zarówno na twórców, jak i konsumentów. Książka dostarcza również cennych informacji na temat wyzwań, przed którymi stoją influencerzy, poruszając się w skomplikowanym świecie partnerstw brandowych i regulacji reklamowych.

Chcemy rzucić światło na ciemną stronę influencer marketingu, pokazać Wam – obserwującym – że nie ma doskonałych żyć, bez trosk i bólu. Z kolei Twórcom i Twórczyniom internetowym dajemy szansę na opowiedzenie prawdziwej historii o nich samych, w której odkryją wszystkie karty.” – dr Emilia Zakrzewska

Kontakt dla mediów: dagmara.tarka@gmail.com, e.zakrzewska6@uw.edu.pl


Pobierz E-Book
Pełen zestaw materiałów prasowych

About us

Transformacja cyfrowa mediów publicznych

Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego może poszczycić się kolejnym osiągnięciem naukowym. Dr hab. Katarzyna Gajlewicz-Korab, prof. UW, oraz dr Filip Świtkowski współtworzyli międzynarodowy artykuł naukowy dotyczący wyzwań i możliwości, jakie stoją przed mediami publicznymi w erze cyfryzacji. Publikacja zatytułowana „People, Personalisation, Prominence: A Framework for Analysing the PSM Shift to Digital Portals and Interrogating Universality Across Contexts” ukazała się na łamach prestiżowego International Journal of Cultural Studies.

Artykuł analizuje, jak media publiczne w różnych krajach adaptują się do nowoczesnych wymagań platform cyfrowych, takich jak usługi wideo na żądanie (VOD). W obliczu rosnącej konkurencji ze strony komercyjnych platform streamingowych, media publiczne redefiniują swoje cele, aby lepiej realizować wartości publiczne, takie jak uniwersalność i dostępność.

Publikacja jest częścią projektu PSM-AP realizowanego na WDIB UW i finansowanego przez grant CHANSE w ramach programu Horizon 2020. Projekt ten pokazuje, jak media publiczne mogą integrować nowoczesne technologie z misją publiczną, zachowując transparentność i odpowiedzialność wobec odbiorców.

Kontakt dla mediów: k.gajlewicz@uw.edu.pl, f.switkowski@uw.edu.pl


Pełen zestaw materiałów prasowych

About us

Piłka nożna na boiskach biznesu

W prestiżowym wydawnictwie Routledge ukazała się monografia naukowa pt. „The Political Economy of European Football: Perspectives from Central and Eastern Europe”, która bada polityczno-ekonomiczne aspekty futbolu w Europie. Książka, pod redakcją Dariusza Wojtaszyna, Daniela Fitzpatricka i Rolanda Benediktera, analizuje skomplikowane zależności pomiędzy państwami, organizacjami sportowymi, rynkiem a społeczeństwem, oferując nowe spojrzenie na dynamikę europejskiego futbolu. Publikacja jest adresowana do osób zainteresowanych piłką nożną oraz badaniami nad historią, polityką i ekonomią sportu.

Dr hab. Jarosław Kończak, wykładowca z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, wnosi istotny wkład do tej monografii poprzez dwa autorskie rozdziały. W rozdziale zatytułowanym „Change and Continuity in the Sponsorship of Polish Football Clubs” dr hab. Kończak bada zmiany w sponsoringu polskich klubów piłkarskich na przestrzeni ostatnich kilku dekad. Analizuje wpływ zmieniającej się sytuacji gospodarczej oraz transformacji ustrojowej na strategie sponsorskie, pokazując, jak kluby sportowe adaptują się do nowych realiów rynkowych i jak sponsoring wpływa na ich stabilność ekonomiczną. Jak twierdzi Kończak - “Sportem numer jeden w Polsce jest piłka nożna. Choć profesjonalny futbol liczy w kraju już ponad 100 lat, to jego profesjonalizacja biznesowa ma znacznie krótszą historię. Tekst pt. “Football sponsorship and ownership changes in Polish clubs”  przedstawia przebieg tej profesjonalizacji widziany przez pryzmat reprezentacji narodowej oraz najwyższych lig piłkarskich. Artykuł pokazuje utracony potencjał międzynarodowego sponsoringu sportowego w Polsce, krajowe zaangażowanie w sponsoring oraz ogromną rolę państwa (Spółek Skarbu Państwa) i samorządów lokalnych w finansowanie piłki nożnej.”

Drugi rozdział autorstwa dra hab. Jarosława Kończaka, „Key Drivers of Advertising and Brand Communication in Professional Sport: 360-Degree Perspective”, napisany we współpracy z dr Johanem Rewilakiem z University of South Carolina, poświęcony jest zagadnieniom reklamy i komunikacji marki w profesjonalnym sporcie. Autorzy analizują, jak różnorodne formy przekazu marketingowego wpływają na fanów sportu, zwracając szczególną uwagę na rolę piłki nożnej jako skutecznego narzędzia komunikacyjnego. W rozdziale przedstawiona jest koncepcja „360 stopni”, uwzględniająca różne kanały komunikacyjne oraz płaszczyzny oddziaływania reklamy w sporcie, co pozwala markom na budowanie silniejszego zaangażowania i lojalności wśród kibiców.

Kontakt dla mediów: j.konczak2@uw.edu.pl


Pełen zestaw materiałów prasowych

About us

Od humanisty do data scientist? Jak rozwój kompetencji cyfrowych zmienia losy absolwentów

W prestiżowym czasopiśmie Journal of the Association for Information Science and Technology (JCR – Q1, IF 2.81) ukazał się artykuł pt. „Empowering through Digital Skills: A Case of Alumni in the Business Services Sector”. W gronie autorów znalazła się dr hab. Anna Mierzecka, wykładowczyni Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, która we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uppsala University oraz Kent State University przyczyniła się do powstania tego nowatorskiego opracowania.

Badanie kierowane przez dr Marka Deję przeanalizowało wpływ kursów rozwijających cztery kluczowe kompetencje cyfrowe – information literacy (kompetencje informacyjne), data literacy (umiejętność pracy z danymi), visual literacy (kompetencje wizualne) oraz communication and collaboration (komunikacja i współpraca) – na subiektywne poczucie wzmocnienia zawodowego wśród absolwentów kierunków humanistycznych i społecznych. W grupie badanych znalazły się osoby, które rozpoczęły pracę w dynamicznie rozwijającym się sektorze usług biznesowych zaledwie pół roku po ukończeniu studiów.

Absolwenci, którzy uczestniczyli w specjalistycznych kursach cyfrowych, takich jak informacyjna czy analiza danych, uzyskiwali wyższe wyniki w obszarze tzw. psychologicznego wzmocnienia (empowermentu). Obejmuje to poczucie wpływu, sensu i skuteczności działań zawodowych.

Wyniki badania wskazują na konieczność dalszego rozwoju programów edukacyjnych dostosowanych do wymagań rynku pracy ery cyfrowej. W szczególności umiejętności takie jak wyszukiwanie, analiza i etyczne wykorzystanie danych.

Tak o projekcie wypowiada się autorka: “Niezwykłość tego badania polega na jego czasowej perspektywie - bardzo rzadko udaje się sprawdzić skuteczność konkretnych inicjatyw edukacyjnych z perspektywy rzeczywistego zastosowania na rynku pracy. Tutaj udało nam się skonfrontować założenia kursów z rzeczywistym poczuciem satysfakcji, lub jej braku, uczestników mierzących się z wyzwaniami pracy zawodowej.”

Badanie to otwiera nowe perspektywy dla integracji kompetencji cyfrowych w programach edukacyjnych. Autorzy sugerują, że umiejętności cyfrowe nie tylko poprawiają kompetencje zawodowe, ale także wzmacniają motywację i zaangażowanie pracowników, co przekłada się na ich satysfakcję i efektywność w miejscu pracy.

Kontakt dla mediów: anna.mierzecka@uw.edu.pl


Pełen zestaw materiałów prasowych 

About us

Historia bohatera - o prymasie Karnkowskim, mężu stanu, który zreformował Kościół - prof. dr hab. Dariusz Kuźmina

Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP opublikowało książkę prof. dr hab. Dariusza Kuźminy pt. "Książę Kościoła i mąż stanu, prymas Stanisław Karnkowski", stanowiącą przełomowy wkład w polską biografistykę kościelną. Dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, podejmuje się szczegółowej analizy życia i działalności Karnkowskiego (1520-1603) – jednej z najważniejszych postaci polskiego Kościoła i polityki XVI wieku.

Karnkowski był nie tylko prymasem Polski, ale również kluczowym dyplomatą, sekretarzem królewskim oraz biskupem kujawskim. Jego działalność przypadła na czasy bezkrólewia, walki o tron oraz narodziny kontrreformacji, co czyni jego życie niezwykle interesującym dla badaczy historii Polski i Kościoła. Dr hab. Dariusza Kuźmina wykorzystując szeroki wachlarz źródeł, ukazuje Karnkowskiego nie tylko jako duchownego, ale i męża stanu, którego wpływ na polityczne i religijne losy Rzeczypospolitej jest nieoceniony. Publikacja ta stanowi cenny wkład w historiografię, otwierając nowe drogi do dalszych badań nad dziejami Kościoła katolickiego w Polsce, a także jest ważnym głosem w dyskusji o roli duchowieństwa w historii politycznej i kulturalnej kraju.

A tak o książce mówi autor: “Moja książka o prymasie Stanisławie Karnkowskim to pierwsza monografia bohatera publikacji. Publikacja nie wyczerpuje wszystkich wątków życia duchownego, ale ukazuje prymasa jako osobę upowszechniającą postanowienia soboru w Trydencie w polskim Kościele XVI w.. Omawia działalność Karnkowskiego jako osoby zaangażowanej w najważniejszy akt tolerancji religijnej jaki powstał w Rzeczypospolitej czyli konfederację warszawską z roku 1573. Prymas jako mąż stanu jest także zaprezentowany jako osoba wpływająca na obrady senatu w Polsce, a przede wszystkim jako interrex organizatora wolnych elekcji w XVI w.. Książka omawia także działalność pisarską i wydawniczą prymasa Stanisława Karnkowskiego od strony bibliologicznej.”

To lektura obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się historią Polski, Kościoła i polityki w XVI wieku.

Kontakt dla mediów: d.kuzmina@uw.edu.pl


Pełen zestaw materiałów prasowych 

About us

Fotografia wobec konfliktu – nowa publikacja naukowa o roli obrazu w dokumentowaniu wojen i kryzysów

„Fotografia wobec konfliktu” to monografia wieloautorska, która porusza temat roli i funkcji fotografii w kontekście współczesnych wojen i kryzysów społecznych. Publikacja została przygotowana m.in. przez naukowców z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, a jej redaktorami naukowymi są dr hab. Joanna Szylko-Kwas oraz dr hab. Wojciech Sternak.

W książce poruszone zostały zagadnienia związane z dokumentowaniem konfliktów zbrojnych, zarówno z perspektywy teoretycznej, jak i praktycznej oraz przedstawiono fotograficzne ujęcie kryzysu w optyce artystycznej. Autorzy rozdziałów – między innymi wykładowcy naszego Wydziału dr Monika Kożdoń-Dębecka, dr hab. Paweł Żak oraz mgr Adam Kozak – przedstawiają różnorodne aspekty roli, jaką fotografia pełni w obrazowaniu konfliktów, a także jej wpływ na opinię publiczną i kształtowanie postaw społecznych.

Tak o książce wypowiadają się redaktorzy:
“Największą wartością tej publikacji jest fakt, że udało się w niej połączyć i przedstawić różne spojrzenia na konflikt - ten zbrojny, ale także społeczny, kulturowy i wewnętrzny. Perspektywa medioznawców została uzupełniona podejściem artystycznym i retorycznym. A (prawie) wszystko ilustrują fantastyczne fotografie, które są wizualnym komentarzem do naukowych treści.” - dr hab. Joanna Szylko-Kwas

“Fotografia wobec konfliktu" jest publikacją wielopłaszczyznową. Nie omawia jedynie relacji fotografii z (i wobec) konfliktów. Zbiór tekstów napisanych z perspektywy medioznawczej ale także artystycznej oraz historii sztuki tworzy unikalną bazę do dalszych dyskusji nad rolą tego medium w kontekstach konkurujących z nim innych mediów (jak AI) oraz wyzwań stojących przed twórcami posługującymi się fotografią.” - dr hab. Wojciech Sternak

Książka stanowi ważny materiał zarówno dla badaczy mediów, jak i dla osób zainteresowanych problematyką etyki dziennikarskiej, roli mediów w konfliktach, oraz wpływu obrazu na postrzeganie wojny i jej ofiar. To również cenne źródło wiedzy dla studentów, naukowców oraz praktyków w obszarze fotografii i dziennikarstwa.

Kontakt dla mediów: j.szylko@uw.edu.pl, wsternak@uw.edu.pl


Pełen zestaw materiałów prasowych 

Search