dr hab. Tomasz Gackowski, prof. ucz.
Katedra: Katedra Komunikacji Społecznej i Public Relations
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Adres: ul. Bednarska 2/4, 00-310 Warszawa, s. 033

Konsultacje
ul. Bednarska 2/4, 00-310 Warszawa, s. 033
Biogram
medioznawca i historyk, doktor habilitowany nauk społecznych (nauki o komunikacji społecznej i mediach), profesor uczelni (UW) w Katedrze Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Laboratorium Badań Medioznawczych UW (www.lbm.uw.edu.pl), koordynator Centrum Analiz Medialnych UW (www.cam.uw.edu.pl) oraz wicedyrektor ds. badań naukowych i współpracy z zagranicą w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego (kadencja 2012-2016). Autor licznych artykułów i książek z zakresu metodologii badań medioznawczych i społecznych, analiz dyskursu i narracji, komunikacji politycznej i giełdowej, badań eyetrackingowych oraz biometrycznych. Współorganizator wielu konferencji, zjazdów, kongresów oraz warsztatów badawczych (Ogólnopolskich Konferencji Metodologicznych Medioznawców czy Ogólnopolskich Zjazdów Analityków Mediów na Uniwersytecie Warszawskim. Czterokrotny stypendysta MNiSW (2006–2010) oraz Programu Start 2013 Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Laureat stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 2015-2018 r.
Więcej informacji w tym m.in. lista publikacji wraz z dostępem, materiały wideo i prezentacje do zobaczenia na stronie: http://www.medioznawca.com/dr-tomasz-gackowski.
Zainteresowania badawcze
- metodologia badań medioznawczych;
- metodologia badań społecznych;
- badania eyetrackingowe i biometryczne;
- komunikacja polityczna – politycy vs. media (normatywność, postulatywność, ekspektatywność/spekulatywność);
- komunikowanie masowe, komunikacja społeczna;
- komunikacja giełdowa;
- semiologia komunikowania;
- marketing polityczny;
- polski system medialny;
- media w rękach władzy – historyczne perspektywa dróg do wolności mediów;
- komunikacja Web 2.0 i 3.0.
Pełnione funkcje w organizacjach, towarzystwach i gremiach naukowych
Członek kapituły konkursu FAMELab Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Członek Komisji Rewizyjnej Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego, wybrany przez Senat UW na kadencję 2020-2024.
Realizowane projekty badawcze
Tomasz Gackowski jest głównym koordynatorem badań prowadzonych w Polsce w związku z grantem ERC Starting Grants prof. Magdaleny Wojcieszak z Uniwersytetu w Amsterdamie (The School of Communication). „Europeans Exposed to Dissimilar Views in the Media: Investigating Backfire Effects”, EXPO 756301 (perspektywa porównawcza: Stany Zjednoczone, Holandia i Polska). Wspólnie prowadzą także projekt poświęcony stronniczości mediów orac 'fake news' na rzecz Facebooka.