Dane kontaktowe
Kierownik katedry:
prof. dr hab. Dariusz Tworzydło
Adres:
ul. Bednarska 2/4, 00-310 Warszawa, pok. -1.10
Skład osobowy
prof. dr hab. Dariusz Tworzydło
dr hab. Tomasz Gackowski, prof. ucz.
dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. ucz.
dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, prof. ucz.
dr hab. Jacek Barlik
dr hab. Jarosław Kończak
dr hab. Alicja Waszkiewicz-Raviv
dr Karolina Brylska
dr Katarzyna Iwanicka
dr Agnieszka Marzęda
dr Anna Miotk
dr Łukasz Przybysz
dr Emilia Zakrzewska
dr Martyna Dudziak-Kisio

CO BADAMY?
Pracownicy Katedry zajmują się analizą roli środków przekazu (prasy, radia, telewizji, internetu) i komunikacji interpersonalnej w rozwoju systemów społecznych. Prowadzone zajęcia dydaktyczne jak i badania naukowe dotyczą teorii i praktyki tworzenia, przekształcania i przekazywania wszystkimi dostępnymi narzędziami informacji między jednostkami, grupami społecznymi i organizacjami występującymi zarówno w roli nadawcy jak i odbiorcy tych informacji. Interesuje nas także efekt tej komunikacji, czyli jak odbiorca reaguje na otrzymywany przekaz i jakie środki perswazji lub manipulacji były używane w przekazie medialnym.
Zainteresowania badawcze pracowników Katedry koncentrują się wokół takich zagadnień jak: zasięg i znaczenie poziomów komunikowania we współczesnym społeczeństwie, rola środków przekazu w komunikowaniu politycznym, oddziaływanie środków przekazu na różne publiczności, profesjonalizacja komunikowania różnych organizacji społecznych, instytucji rządowych i organizacji pozarządowych, obecność i oddziaływanie narzędzi propagandy, zmiany charakteru oddziaływania reklamy na wybrane grupy społeczne, wykorzystanie nowych mediów (w tym internetu, mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych, etc.) w komunikacji społecznej, procesy decydujące o kształcie współczesnej informacji medialnej. Od kilkunastu lat pracownicy Katedry dużo uwagi poświęcają także roli specjalistów public relations w kształtowaniu opinii publicznej i ich wpływie na funkcjonowanie środków przekazu i działalność firm oraz instytucji społecznych.
Na zajęciach dydaktycznych jak i w badaniach wychodzimy z założenia, iż public relations należy traktować jako formę komunikowania społecznego w kraju demokratycznym, w którym funkcjonują zasady swobodnego przepływu informacji i wolny rynek mediów. W badaniach zajmujemy się ewolucją odbioru społecznego zawodu dziennikarza i konsultanta PR, kontrowersjami i sporami w public relations wokół etyki tego zawodu jak i oczekiwań społecznych w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, kampaniami informacyjnymi i mierzeniem ich skuteczności, zarządzaniem komunikacją organizacji i logistyką zapobiegania jak i łagodzenia sytuacji kryzysowych. W ramach badań rynku medialnego zajmujemy się różnymi metodami promocji podmiotów tego rynku, zasadami regulacji i etyką postępowania, analizą wyników oglądalności, czytelnictwa, słuchalności, popularności stron www, badaniem trendów rynkowych i ich wpływem na kształt i strukturę branży medialnej.