E-book ,,Ciemna strona influencer marketingu”
Szacuje się, że w Polsce jest około 570 000 influencerów i influencerek (konta powyżej 1000 obserwujących) działających na różnych platformach social mediowych.1 Rynek influencer marketingu prężnie się rozwija – przewiduje się, że jego wartość na rok 2023 wyniesie 22,1 mld dolarów. Na najbardziej popularnych platformach, tj. Instagramie i TikToku, o uwagę obserwatorów walczą celebryci, sportowcy, aktorzy, modelki, piosenkarze, a także eksperci i liderzy opinii różnych dziedzin życia społecznego. Dla niektórych influencer marketing stał się główną osią życia i pracą na pełen etat, dla innych stanowi dodatkowe zajęcie, pozwalające dzielić się wiedzą, promować własną markę osobistą czy inspirować innych do zmian.
Jaki jest świat influencerów? Lukrowane zdjęcia i filmy publikowane w sieci tworzą wizerunek pięknych, bogatych (zarówno duchowo jak i materialnie) i szczęśliwych ludzi. Niestety, rzadko kiedy widzimy prawdę. Za tymi zdjęciami zwykle kryją się liczne dramaty, o których odbiorca nie ma pojęcia, tj. depresja, osamotnienie czy przytłaczająca rzeczywistość widziana w ciemnych barwach.
W Twoje ręce trafia właśnie materiał poświęcony autentyczności i prawdzie życia w social mediach. Znajdziesz w nim kilkanaście wywiadów przeprowadzonych z aktywnymi internetowo Twórcami i Twórczyniami, m.in: Michaliną Grzesiak/@KrystynoNieDenerwujMatki, Basią Pasek /@BarbaraBelt, Joanną Baniszewską/@JBaniszewska, Agnieszką Grzelak/@AgaGrezlakk czy Sebastianem Kowalczykiem/ @Sebastian Kowalczyk. W bardzo intymnych rozmowach opowiedzieli oni o swoim życiu, lękach, uzależnieniu od Internetu, wyrzeczeniach, hejcie i o tym, jaką cenę płacą za obecność w mediach społecznościowych. Ze swoimi rozmówcami poruszamy także bardzo ważną kwestię, jaką są współprace komercyjne influencerów i influencerek z markami. Inspiracją do tego tematu były opublikowane we wrześniu 2022 roku Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam w social mediach. Na zaproszenie Prezesa UOKiK od samego początku brałyśmy udział w pracach nad projektem, więc temat ten jest nam szczególnie bliski.
Ciemna strona influecer marketingu powstała, gdyż chcemy pokazać, że doskonałe życie i świat nie istnieją. Banał? A jednak. Idealne kadry w rzeczywistości są jedynie wycinkiem z prawdziwego życia. Content sukcesów i egzotycznych wakacji jest często okraszony licznymi wyrzeczeniami, trwałym osamotnieniem i odizolowaniem, a także niekiedy kompensacją deficytów z życia realnego. Zbyt intensywnie porównujemy się do influencerów i influencerek, mając poczucie, że jesteśmy niewystarczający, zbyt mało osiągamy, a nasze ciała mają za ,,dużo” lub za ,,mało” centymetrów.
Nasza pozycja to również obraz tego, jak obserwatorzy wielokrotnie dysfunkcjonalnie traktują Twórców, chociażby lawinowo generując nienawistne komentarze – niczym fast foody podające cheeseburgery.
Chcemy rzucić światło na ciemną stronę influencer marketingu, pokazać Wam – obserwującym – że nie ma doskonałych żyć, bez trosk i bólu. Z kolei Twórcom i Twórczyniom internetowym dajemy szansę na opowiedzenie prawdziwej historii o nich samych, w której odkryją wszystkie karty.
Życzymy miłej lektury!
Dagmara Tarka i Emilia Zakrzewska
Podziękowania:
Ta książka powstała dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pracy wspaniałych Kobiet. Podziękowania kierujemy do dr hab. Agnieszki Chamery-Nowak, prof. UW, studentek Dominiki Fabiszewskiej i Marii Sobczyk z Koła Naukowego Publikowanie Współczesnego WDiB UW oraz do studentek WDiB UW Emilii Sitarz, Julii Putkowskiej, Agnieszki Sowińskiej, Barbary Adruszkiewicz, Agaty Adamiuk, Olgi Andrzejewskiej, Aleksandry Mikiewicz i Aleksandry Lipki.
O autorkach:
dr Emilia Zakrzewska
Doktor nauk społecznych z dziedziny nauki o komunikacji społecznej i mediów oraz Ekspertka ds. public relations i influencer marketingu.
Pracownik naukowy i wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie m.in prowadzi autorskie zajęcia z influencer marketingu. Absolwentka studiów MBA w London Business School, HEC Paris, NHH (Bergen) i Politechniki Warszawskiej. Jako przedstawicielka Uniwersytetu Warszawskiego współtworzyła Rekomendacje Prezesa UOKIK dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Od ponad 15 lat doradza polskim i zagranicznym spółkom z branży usług profesjonalnych. Doświadczenia zdobywała pracując dla największych polskich i zagranicznych kancelarii prawnych i instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji i prelegentka na konferencjach branżowych i naukowych poświęconych zagadnieniom influencer marketingu i public relations. Współprowadząca program live ,,Na backstage'u” transmitowanym w Anywhere TV oraz współtwórczyni podcastu ,,PR na backstage'u”. Była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Ekspertka w Sektorowej Radzie ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Dagmara Tarka
Psycholożka, ekspertka w dziedzinie public relations i influencer marketingu. Specjalizuje się w budowaniu skutecznych strategii PR dla marek z segmentu lifestyle, beauty i fashion. Doradza w zakresie personal brandingu, tworząc efektywne plany rozwoju dla marki osobistej. Dotychczas współpracowała z ponad 70 firmami, generując dla nich efektywne wyniki, które wpłynęły na wysoką satysfakcję klientów. Zajmuje się również prowadzeniem szkoleń z zakresu PR-u i marketingu.
Absolwentka Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze specjalizacją PR i Marketing Medialny Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerskie oraz Podyplomowe Studia Zarządzania na rynku dóbr i usług marek luksusowych w Szkole Głównej Handlowej. Systematycznie podnosi kwalifikacje biorąc udział w licznych szkoleniach i kursach.
Wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Dla telewizji multimedialnej Anywhere.pl prowadzi autorski program #punktPR, a wraz z dr Emilią Zakrzewską współtworzy format ,,Na backstage'u”.
1Nielsen InfluenceScope, kwiecień 2022.