Wiadomości

E-book ,,Ciemna strona influencer marketingu”

E-book ,,Ciemna strona influencer marketingu”

Szacuje się, że w Polsce jest około 570 000 influencerów i influencerek (konta powyżej 1000 obserwujących) działających na różnych platformach social mediowych.1 Rynek influencer marketingu prężnie się rozwija – przewiduje się, że jego wartość na rok 2023 wyniesie 22,1 mld dolarów. Na najbardziej popularnych platformach, tj. Instagramie i TikToku, o uwagę obserwatorów walczą celebryci, sportowcy, aktorzy, modelki, piosenkarze, a także eksperci i liderzy opinii różnych dziedzin życia społecznego. Dla niektórych influencer marketing stał się główną osią życia i pracą na pełen etat, dla innych stanowi dodatkowe zajęcie, pozwalające dzielić się wiedzą, promować własną markę osobistą czy inspirować innych do zmian.

Jaki jest świat influencerów? Lukrowane zdjęcia i filmy publikowane w sieci tworzą wizerunek pięknych, bogatych (zarówno duchowo jak i materialnie) i  szczęśliwych ludzi.  Niestety, rzadko kiedy widzimy prawdę. Za tymi zdjęciami zwykle kryją się liczne dramaty, o których odbiorca nie ma pojęcia, tj. depresja, osamotnienie czy przytłaczająca rzeczywistość widziana w ciemnych barwach.

W Twoje ręce trafia właśnie materiał poświęcony autentyczności i prawdzie życia w social mediach. Znajdziesz w nim kilkanaście wywiadów przeprowadzonych z aktywnymi internetowo Twórcami i Twórczyniami, m.in: Michaliną Grzesiak/@KrystynoNieDenerwujMatki, Basią Pasek /@BarbaraBelt, Joanną Baniszewską/@JBaniszewska, Agnieszką Grzelak/@AgaGrezlakk czy Sebastianem Kowalczykiem/ @Sebastian Kowalczyk.  W bardzo intymnych rozmowach opowiedzieli oni o swoim życiu, lękach, uzależnieniu od Internetu, wyrzeczeniach, hejcie i o tym, jaką cenę płacą za obecność w mediach społecznościowych. Ze swoimi rozmówcami poruszamy także bardzo ważną kwestię, jaką są współprace komercyjne influencerów i influencerek z markami. Inspiracją do tego tematu były opublikowane we wrześniu 2022 roku Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam w social mediach.  Na zaproszenie Prezesa UOKiK od samego początku brałyśmy udział w pracach nad projektem, więc temat ten jest nam szczególnie bliski.

Ciemna strona influecer marketingu powstała, gdyż chcemy pokazać, że doskonałe życie i świat nie istnieją. Banał? A jednak. Idealne kadry w rzeczywistości są jedynie wycinkiem z prawdziwego życia. Content sukcesów i egzotycznych wakacji jest często okraszony licznymi wyrzeczeniami, trwałym osamotnieniem i odizolowaniem, a także niekiedy kompensacją deficytów z życia realnego. Zbyt intensywnie porównujemy się do influencerów i influencerek, mając poczucie, że jesteśmy niewystarczający, zbyt mało osiągamy, a nasze ciała mają za ,,dużo” lub za ,,mało” centymetrów.

Nasza pozycja to również obraz tego, jak obserwatorzy wielokrotnie dysfunkcjonalnie traktują Twórców, chociażby lawinowo generując nienawistne komentarze – niczym fast foody podające cheeseburgery.

Chcemy rzucić światło na ciemną stronę influencer marketingu, pokazać Wam – obserwującym – że nie ma doskonałych żyć, bez trosk i bólu. Z kolei Twórcom i Twórczyniom internetowym dajemy szansę na opowiedzenie prawdziwej historii o nich samych, w której odkryją wszystkie karty.

Życzymy miłej lektury!

Dagmara Tarka i Emilia Zakrzewska

Podziękowania:

Ta książka powstała dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pracy wspaniałych Kobiet. Podziękowania kierujemy do dr hab. Agnieszki Chamery-Nowak, prof. UW, studentek Dominiki Fabiszewskiej i Marii Sobczyk z Koła Naukowego Publikowanie Współczesnego WDiB UW oraz do studentek WDiB UW Emilii Sitarz, Julii Putkowskiej, Agnieszki Sowińskiej, Barbary Adruszkiewicz, Agaty Adamiuk, Olgi Andrzejewskiej, Aleksandry Mikiewicz i Aleksandry Lipki.

O autorkach:

ezakrzewska.jpg

dr Emilia Zakrzewska

Doktor nauk społecznych z dziedziny nauki o komunikacji społecznej i mediów oraz Ekspertka ds.  public relations i influencer marketingu.

Pracownik naukowy i wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie m.in prowadzi autorskie zajęcia z influencer marketingu.  Absolwentka studiów MBA w London Business School, HEC Paris, NHH (Bergen) i Politechniki Warszawskiej. Jako przedstawicielka Uniwersytetu Warszawskiego współtworzyła Rekomendacje Prezesa UOKIK dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych.  Od ponad 15 lat doradza polskim i zagranicznym spółkom z branży usług profesjonalnych. Doświadczenia zdobywała pracując dla największych polskich i zagranicznych kancelarii prawnych i instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji i prelegentka na konferencjach branżowych i naukowych poświęconych zagadnieniom influencer marketingu i  public relations. Współprowadząca program live ,,Na backstage'u” transmitowanym w Anywhere TV oraz współtwórczyni podcastu ,,PR na backstage'u”. Była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Ekspertka w Sektorowej Radzie ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

dtarka.jpg

Dagmara Tarka

Psycholożka, ekspertka w dziedzinie public relations i influencer marketingu. Specjalizuje się w budowaniu skutecznych strategii PR dla marek z segmentu lifestyle, beauty i fashion. Doradza w zakresie personal brandingu, tworząc efektywne plany rozwoju dla marki osobistej. Dotychczas współpracowała z ponad 70 firmami, generując dla nich efektywne wyniki, które wpłynęły na wysoką satysfakcję klientów. Zajmuje się również prowadzeniem szkoleń z zakresu PR-u i marketingu.

Absolwentka Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze specjalizacją PR i Marketing Medialny Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerskie oraz Podyplomowe Studia Zarządzania na rynku dóbr i usług marek luksusowych w Szkole Głównej Handlowej. Systematycznie podnosi kwalifikacje biorąc udział w licznych szkoleniach i kursach.

Wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Dla telewizji multimedialnej Anywhere.pl prowadzi autorski program #punktPR, a wraz z dr Emilią Zakrzewską współtworzy format ,,Na backstage'u”.


 1Nielsen InfluenceScope, kwiecień 2022.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć