Opis kierunku

PUBLIKOWANIE WSPÓŁCZESNE (STUDIA MAGISTERSKIE / NIESTACJONARNE)

Opis kierunku

Studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” są kierowane dla osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych. Zapotrzebowanie na specjalistów rynku książki związane jest z gwałtownym rozwojem nowych technologii, zmianami społecznymi, kulturowymi i ekonomicznymi. Pojawiają się nowe profesje związane z rynkiem wydawniczym oraz – w szerszym ujęciu – tworzeniem i upowszechnianiem informacji. W najbliższej przyszłości zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu będzie stale wzrastać. Wynika to z coraz większej konieczności dostosowywania działań instytucji i firm związanych z szeroko rozumianym piśmiennictwem do nowoczesnych form komunikacji.

Dla kandydatów studiów I stopnia na kierunku publikowanie współczesnego studia II stopnia poszerzą już posiadaną wiedzę i kompetencje do poziomu kierowniczego lub badawczego. Dla kandydatów studiów I stopnia innego kierunku stanowić będą rozszerzenie poziome kompetencji.

Kształcenie na studiach drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” o profilu ogólnoakademickim zakłada poszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących prowadzenia podmiotów rynku wydawniczego oraz prowadzenia badań w obszarze edytorstwa bibliologicznego.

Program studiów przede wszystkim ma pozwolić na:
- rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach;
- pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.

Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym lub projektami, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.

Treści programowe oferowane są w trzech głównych blokach tematycznych:
1. Problemy i metody badawcze nauki o komunikacji społecznej i mediach – nałożony nacisk na rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach; przedmioty w tym bloku mają charakter lub kończą się projektem badawczym;
2. Istota i pogranicza edytorstwa bibliologicznego – nacisk na różnorodność proponowanych zagadnień odzwierciedlających szeroką tematykę edytorstwa bibliologicznego;
2. Praktyka funkcjonowania rynku wydawniczo-księgarskiego – nacisk na pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.

Kwalifikacje zdobyte przez absolwenta studiów II stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” obejmują kompleksową i systemową wiedzę na temat współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji) itd., co pozwoli absolwentom na kompetentne i sprawne funkcjonowanie w systemie książki. Podczas studiów uzyskają oni świadomość złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta jest niezbędna dla prawidłowej organizacji i kształtowania obiegu książki (także informacji) w społeczeństwie.

Absolwenci będą przygotowani do badania, analizowania i przekształcania rynku książki, a tym samym maja szansę uzyskać realny wpływ na pewien niezwykle ważny segment gospodarki.

Absolwent studiów II stopnia będzie rozumiał zarówno tradycyjny, jak i cyfrowy proces wydawniczy oraz jego poszczególne etapy wraz z ich otoczeniem społecznym, kulturowym, ekonomicznym i technicznym rozpatrywanym w kontekście historycznym i współczesnym. Absolwent będzie przygotowany do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami/ projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także przygotowany do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć