Studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” są kierowane dla osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych. Zapotrzebowanie na specjalistów rynku książki związane jest z gwałtownym rozwojem nowych technologii, zmianami społecznymi, kulturowymi i ekonomicznymi. Pojawiają się nowe profesje związane z rynkiem wydawniczym oraz – w szerszym ujęciu – tworzeniem i upowszechnianiem informacji. W najbliższej przyszłości zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu będzie stale wzrastać. Wynika to z coraz większej konieczności dostosowywania działań instytucji i firm związanych z szeroko rozumianym piśmiennictwem do nowoczesnych form komunikacji.
Dla kandydatów studiów I stopnia na kierunku publikowanie współczesnego studia II stopnia poszerzą już posiadaną wiedzę i kompetencje do poziomu kierowniczego lub badawczego. Dla kandydatów studiów I stopnia innego kierunku stanowić będą rozszerzenie poziome kompetencji.
Kształcenie na studiach drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” o profilu ogólnoakademickim zakłada poszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących prowadzenia podmiotów rynku wydawniczego oraz prowadzenia badań w obszarze edytorstwa bibliologicznego.
Program studiów przede wszystkim ma pozwolić na:
- rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach;
- pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.
Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym lub projektami, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.
Treści programowe oferowane są w trzech głównych blokach tematycznych:
1. Problemy i metody badawcze nauki o komunikacji społecznej i mediach – nałożony nacisk na rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach; przedmioty w tym bloku mają charakter lub kończą się projektem badawczym;
2. Istota i pogranicza edytorstwa bibliologicznego – nacisk na różnorodność proponowanych zagadnień odzwierciedlających szeroką tematykę edytorstwa bibliologicznego;
2. Praktyka funkcjonowania rynku wydawniczo-księgarskiego – nacisk na pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.
Kwalifikacje zdobyte przez absolwenta studiów II stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” obejmują kompleksową i systemową wiedzę na temat współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji) itd., co pozwoli absolwentom na kompetentne i sprawne funkcjonowanie w systemie książki. Podczas studiów uzyskają oni świadomość złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta jest niezbędna dla prawidłowej organizacji i kształtowania obiegu książki (także informacji) w społeczeństwie.
Absolwenci będą przygotowani do badania, analizowania i przekształcania rynku książki, a tym samym maja szansę uzyskać realny wpływ na pewien niezwykle ważny segment gospodarki.
Absolwent studiów II stopnia będzie rozumiał zarówno tradycyjny, jak i cyfrowy proces wydawniczy oraz jego poszczególne etapy wraz z ich otoczeniem społecznym, kulturowym, ekonomicznym i technicznym rozpatrywanym w kontekście historycznym i współczesnym. Absolwent będzie przygotowany do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami/ projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także przygotowany do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.