Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obecnego rynku pracy, obfitującego w duże zasoby informacji gromadzone w postaci cyfrowej oraz zmiany, jakie dokonują się w otoczeniu społeczno-gospodarczym, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW stworzył studia magisterskie o profilu praktycznym, wpisującym się w obszar nauk społecznych.
Kierunek Zarządzanie Big Data jest spełnieniem oczekiwań stawianych przez naukę, administrację publiczną i przedsiębiorstwa mediowe oraz instytucje działające na rynku komercyjnym w zakresie identyfikacji i przetwarzania dużych zbiorów danych cyfrowych.
Studia Zarządzanie Big Data mają charakter praktyczny. Wydział współpracuje z instytucjami, firmami, przedsiębiorstwami na co dzień zajmującymi się gromadzeniem, organizacją, przetwarzaniem i analizą dużych zasobów danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych. Kierunek łączy nauki humanistyczne, społeczne i ścisłe, przekazując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w połączeniu z wykorzystaniem najnowszych technologii. Zaletą naszych studiów jest przekazywanie w sposób praktyczny wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień informatycznych, identyfikacji danych źródłowych, sposobów ich wyszukiwania, gromadzenia i zarządzania, służących do monitoringu i automatycznego tworzenia archiwów treści pochodzących z mediów społecznościowych.
Program kształcenia przewiduje praktyki wpisane w program studiów. Ich realizacja jest możliwa dzięki współpracy z instytucjami, firmami, przedsiębiorstwami na co dzień zajmującymi się gromadzeniem, organizacją, przetwarzaniem i analizą dużych zasobów danych. Celem praktyk jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku cyfrowych usług informacyjnych oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Firmy współpracujące funkcjonują na rynku komercyjnym jak i w obszarze administracji rządowej i publicznej w sektorze nauki, oświaty czy kultury. Dla sektora komercyjnego są to np. firmy świadczące usługi w zakresie projektowania dużych baz danych, agencje z obszaru marketingu elektronicznego i mediów społecznościowych. Dla sektora publicznego są to instytucje oferujące cyfrowe usługi informacyjne w postaci systemów informacyjnych i baz danych. Student sam wybiera instytucję, w której będzie realizował praktyki.
Absolwent studiów „Zarządzanie Big Data”:
- posiada poszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, uzupełnioną o elementy wiedzy z nauk ekonomicznych, ścisłych i prawnych, stanowiącą podstawę do podejmowania praktycznych działań;
- potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania źródeł rafinacji informacji sieciowej, rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze aplikacyjnym wskazanym przez instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego;
- potrafi wykonywać zadania o charakterze badawczym i analitycznym na zlecenie instytucji nauki, kultury i edukacji;
- potrafi dostarczać informacje odpowiadające na bieżące potrzeby instytucji i organizacji związanych z przetwarzaniem i analizą informacyjnych zasobów;
- zna poszczególne etapy rafinacji zasobów sieciowych, wykorzystywane w jej ramach narzędzia oraz potrafi je zastosować w praktyce badawczej;
- zna i wykorzystuje metody oraz narzędzia odnoszące się do specjalistycznych analiz Big Data;
- potrafi dokonać interpretacji wyników analiz w kontekście globalnych trendów społecznych, gospodarczych i politycznych;
- zna i rozumie trendy rozwojowe nauki o mediach i technologii informacyjnych mediów obejmujące wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w praktyce;
- zna i rozumie metodologię badań naukowych, właściwą dla nauki o mediach oraz informatologii, ale także matematyki (statystyki), informatyki i ekonomii.
Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą absolwentom na:
- kompetentne zarządzanie ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi zasobami;
- wykorzystanie ich kompetencji na użytek społeczno-gospodarczy oraz generowanie nowych potrzeb w informacyjnej sferze nauki, edukacji i biznesu.

