Olimpiada Wiedzy o Mediach / ósma edycja
Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Warszawa, 18.03.2022 / piątek
Finał Olimpiady odbędzie się w trybie zdalnym
Obszar mediów od lat ulega dynamicznym przeobrażeniom. Triada mediów – prasa, radio, telewizja – została powiększona o przestrzeń online. Tak określone media są miejscem wymiany treści, debat publicznych, ale i aktów agresji. Dlatego niezwykle istotna jest edukacja medialna, która pozwala zrozumieć mechanizmy mediów oraz podnosić nasze kompetencje w zakresie świadomego korzystania z nich. Obecnie – w dobie informacji o różnej jakości, ale także wobec różnych form dezinformacji – coraz bardziej istotne jest świadome korzystanie z mediów, umiejętność dywersyfikacji źródeł informacji i kompetencje w zakresie weryfikacji ich wiarygodności.
Równie istotne są nasze świadome działania w przestrzeni medialnej. Dziś, jako użytkownicy Internetu, wyszliśmy poza rolę jedynie odbiorców treści medialnych i mamy także możliwość tworzenia ich, przetwarzania, dystrybucji. Znaczne możliwości, ale również spora odpowiedzialność, aby działaniami nie wyrządzać szkody czy też nie naruszać praw osób trzecich.
Stąd idea Olimpiady Wiedzy o Mediach, która dla wielu młodych ludzi jest szansą na sprawdzenie swej wiedzy, a także poznanie świata mediów z drugiej strony. Olimpiada Wiedzy o Mediach jest interdyscyplinarną olimpiadą organizowaną już od siedmiu lat. Organizatorem Olimpiady jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, zaś współorganizatorami - 15 wyższych uczelni na terenie całego kraju. We wszystkich ośmiu edycjach naszej Olimpiady uczestniczyło ok. 6500 licealistów, z tego prawie 500 w obecnej edycji, która – ze względu na sytuację epidemiczną – jest inna w swej formie. Do etapu finałowego doszło 150 uczestników, a marcowy finał wyłoni 72 laureatów. Olimpiada Wiedzy o Mediach ma charakter trzyetapowy.
Udział w Olimpiadzie to nie długie i nudne wypracowania! Jej uczestnicy na poziomie I etapu tworzą eseje, filmy, fotoreportaże lub fotokasty na jeden z podanych tematów (pojawiły się zagadnienia związane z hejtem, inforozrywką, komunikacją w erze cyfrowej, czy też obrazem młodego pokolenia w mediach społecznościowych), a potem sprawdzają swoje umiejętności i wiedzę podczas testu na etapie okręgowym i na etapie centralnym.
Od początku organizatorzy dbają o wysoki poziom merytoryczny Olimpiady oraz atrakcyjną formę przebiegu zawodów. W tym roku także postaramy się, aby Olimpiada dostarczyła emocji związanych zarówno na poziomie zmagania się z zadaniami merytorycznymi, jak również poprzez wydarzenia dodatkowe. W trakcie finału odbędą się spotkania ze znanymi dziennikarzami. Szczegóły wkrótce.

