Przynależność do katedry: Katedra Książki i Historii Mediów
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyżury: po uzgodnieniu e-mailem
-
Przynależność do katedry: Katedra Książki i Historii Mediów
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyżury: po uzgodnieniu e-mailem
-
Bibliolog, historyk papieru, konserwator zabytków. W 2001 uzyskała stopień magistra sztuki w zakresie konserwacji i restauracji książki, grafiki i skóry zabytkowej oraz dyplom na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2007 uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce nadany uchwałą Rady Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Od 2015 adiunkt naukowy w Katedrze Książki i Historii Mediów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu „SONATA BIS 4” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Pracowała ze studentami i naukowcami w instytucjach badawczych, reprezentujących różne dyscypliny, środowiska naukowe i kulturowe w Europie, Azji i USA, m.in. w Universität Hamburg/Asien-Afrika-Institut w Niemczech; w University of Arizona, Tucson, AZ, USA; oraz Cornell University, Department of Anthropology, Ithaca NY, USA.
Autorka monografii, katalogów i artykułów naukowych, także kurator wystaw współpracujący z muzeami i bibliotekami, podejmująca w swojej pracy zagadnienia historii książki i papieru w Azji Środkowej i rejonie Himalajów, kultury materialnej Tybetu, kodykologii manuskryptów z Jedwabnego Szlaku i historii kolekcji tybetańskich książek w Polsce i na świecie. Autorka książek: Sztuka tybetańskich ksiąg klasztornych (2009), A Preliminary Report on the Wanli Kanjur Kept at the Jagiellonian Library, Kraków (2010, wspólnie z Markiem Mejorem i Thuptenem Chashabem), Archaeology of Tibetan Books (2014), Codicology, Paleography, and Orthography of Early Tibetan Documents: Methods and a Case Study (2016, wspólnie z Brandonem Dotsonem).
-
- Historia książki w Azji Środkowej i rejonie Himalajów
- Historia i produkcja papieru w Azji
- Kultura materialna Tybetu
- Historia kolekcji tybetańskich książek w Polsce i na świecie
- Dziedzictwo kulturowe: badania i konserwacja zabytków na podłożu papierowym
-
Warsztaty konserwacji zbiorów na Podyplomowych Studiach Bibliotekoznawstwa
Celem zajęć jest zaprezentowanie wybranych zabytków kultury polskiej jakie zostały poddane procesowi konserwacji. Przedstawienie najnowszych technik konserwacji zabytków na papierze i działalności profilaktycznej prowadzonej przez ośrodki wyspecjalizowane. Poznanie norm obowiązujących w profilaktyce i konserwacji książki.
-
Monografie:
- Dotson, Brandon, Agnieszka Helman-Ważny: Codicology, Paleography, and Orthography of Early Tibetan Documents: Methods and a Case Study. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde, (Vienna: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien, 2016).
- Helman-Ważny, Agnieszka: Archaeology of Tibetan Books, (Leiden: Brill, 2014), ISBN 978-90-04-27504-1 oraz ISBN 978-90-04-27505-8 (e-book).
- Mejor, Marek, Agnieszka Helman-Ważny, Thupten Kunga Chashab: A Preliminary Report on the Wanli Kanjur Kept at the Jagiellonian Library, Kraków. Studia Buddhica 1, (Warsaw: Research Centre of Buddhist Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2010), ISBN 978-83-903229-3-3.
- Helman-Ważny, Agnieszka: Sztuka tybetańskich ksiąg klasztornych, (Warszawa: TRIO Publications, 2009), ISBN 978-83-7436-187-3.
Artykuły recenzowane w czasopismach naukowych:
- Helman-Ważny, Agnieszka, Charles Ramble: “Tibetan documents in the archives of the Tantric Lamas of Tshognam in Mustang, Nepal: An interdisciplinary case study,” Revue d’Études Tibétaines, (Paris: CRCAO, forthcoming).
- Helman-Ważny, Agnieszka:“More than meets the eye: Fibre and Paper Analysis of the Chinese Manuscripts from the Silk Roads,” STAR: Science & Technology of Archaeological Research, Published online: 05 Aug 2016. DOI: 10.1080/20548923.2016.1207971
- Durkin-Meisterernst, Desmond, Michael Friedrich, Oliver Hahn, Agnieszka Helman-Ważny, Renate Nöller, and Simone-Christiane Raschmann: “Scientific methods for philological scholarship: Pigment and paper analyses in the field of manuscriptology,” Journal of Cultural Heritage, Published online 7 July 2015: doi:10.1016/j.culher.2015.06.004
- van Schaik, Sam, Agnieszka Helman-Ważny, Renate Nöller: “Writing, painting and sketching at Dunhuang: Assessing the materiality and function of early Tibetan manuscripts and ritual items,” Journal of Archaeological Science 53 (2015): 110–132.
- Helman-Ważny,Agnieszka, Liubov Kriakina, Alexander Zorin: “The First Tibetan Leaves Acquired by the St. Petersburg Academy of Sciences: Conservation Issues, Contents and Paper Analysis,” Written Monuments of the Orient 2, (Moscow: Vostochnaya literatura, 2015): 61–76.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Sam van Schaik: “Witnesses for Tibetan Craftsmanship: Bringing Together Paper Analysis, Palaeography and Codicology in the Examination of the Earliest Tibetan Manuscripts,” Archaeometry 55.4 (2013): 707–41 (DOI: 10.1111/j.1475-4754.2012.00687.x).
- Helman-Ważny, Agnieszka:“The Tibetan Kanjur: Regional patterns and preliminary paper typology of manuscripts and xylographs,” Manuscript Cultures 5, (Hamburg: Centre for the Study of Manuscript Cultures, University of Hamburg, 2012/13): 76–86.
- Pakhoutova, Elena, Agnieszka Helman-Ważny: “Tools of Persuasion: The Art of Sacred Books,” Orientations Magazine 43.2 (2012): 124–129.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Recovering a Lost Literary Heritage: Preliminary Research on the Wanli Kanjur from Berlin," Journal of the International Association of Tibetan Studies 5 (2009), 27 pp. (http://www.thlib.org/collections/texts/jiats/#!jiats=/05/helmanwazny/).
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Asian Paper in Works of Art: a Comparative Fiber Analysis,” Hand Papermaking 21.2 (2006): 3–9.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Tybetańskie złote manuskrypty w zbiorach polskich jako szczególna forma rękopisu,” Toruńskie studia o sztuce Orientu, t. 2 (2005): 181–191.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Tomasz Ważny, Nam-Seok Cho and Tae-Ho Choi: “Scientific Evaluation of 16–19th Century Historic Paper Artifacts from Chungbuk National University Museum,” Journal of Conservation Science 16 (2004): 27–38.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Nam-Seok Cho: “Hanji. Tradycyjne metody produkcji papieru w Korei i jego zastosowanie w dziełach sztuki, Toruńskie studia o sztuce Orientu, t. 1 (2004): 103–111.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “The Diamond Sutra in the Collection of the Pomeranian Library of Szczecin in the Historical and Artistic Context of Buddhist Books from Central Asia,” Journal of Conservation-Restoration 14.3–4 (2003): 49–57.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Won-kyu Park: “Anatomical Characteristics and Trace Elements of Historical Papers and Cloth from Neunggasa Temple in Korea,” Journal of Conservation Science 10.1 (2001): 1–9.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Traditional Papermaking in Mountains of Central Asia.” Conservator-Restorers’ Bulletin 12.2 (2001): 50–55.
- Ważny, Tomasz, Agnieszka Helman-Ważny: “Analiza dendrochronologiczna drewna ze studni w Bocheniu, stan. 16, gmina Łowicz [Dendrochronological analysis of the well in Bochen],” Archeologia Polski 46.1–2 (2001): 195–198.
Rozdziały w książkach (pracach zbiorowych):
- Helman-Ważny, Agnieszka:“The Choice of Materials in Early Tibetan Printed Books.” W: Tibetan Printing: Comparison, Continuities and Change, red. Hildegard Diemberger, Franz-Karl Ehrhard, Peter Kornicki, (Leiden; Boston: Brill, 2016. Series: Brill’s Tibetan Studies library; t. 39): 532–554.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Healing Artefacts: Tibetan Pharmacopeia from the Ethnographic Museum in Kraków.” W: Tibetan and Himalayan Healing: an Anthology for Anthony Aris, red. Charles Ramble, Ulrike Roesler, (Kathmandu: Vajra Books, 2015): 329–344.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Tibetan Paper and other Supports.” W: Buddha's Words. The Life of Books in Tibet and Beyond, pod red. Mark Elliot, Hildegard Diemberger, Michela Clemente, (Cambridge: Museum of Archaeology and Anthropology, 2014): 99–102.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“Tibetan manuscripts: Between History and Science.” W: Manuscript Cultures: Mapping the Field, red. Jörg Quenzer, Dmitry Bondarev, Jan-Ulrich Sobisch, (Berlin: de Gruyter, 2014): 275–298.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Mirosława Wojtczak: „Zbiór drzeworytów tybetańskich z Muzeum Okręgowego w Toruniu.” W: Mnisi i bóstwa na Dachu Świata. Katalog drzeworytów tybetańskich ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, red. Katarzyna Lewandowska, Agnieszka Helman-Ważny, Mirosława Wojtczak, Katarzyna Paczuska (Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2008): 10–15.
Katalogi wystaw:
- Pakhoutova, Elena, Agnieszka Helman-Ważny: Illuminated: The Art of Sacred Books, (New York: Rubin Museum of Art, 2012).
- Lewandowska, Katarzyna, Agnieszka Helman-Ważny, Mirosława Wojtczak, Katarzyna Paczuska (red.): Mnisi i bóstwa na Dachu Świata. Katalog drzeworytów tybetańskich ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, (Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2008). ISBN 978-83-60324-18-9.
Recenzowane publikacje w materiałach konferencyjnych:
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Overview of Tibetan Paper and Papermaking: History, Raw Materials, Techniques and Fibre Analysis.” W: The proceeding of the conference on Tibetan Manuscript and Xylograph Tradition red. Orna Almogi, Hamburg Series for Indian and Tibetan Studies ed. by Harunaga Isaacson and Dorji Wangchuk, (Hamburg, forthcoming).
- Helman-Ważny, Agnieszka, Anna-Grethe Rischel, Claude Laroque: “Research program for the identification of Asian papers.” W: IPH Congress Book 20/2014: The Memory of Paper, red. Franco Mariani, (Fabriano: International Paper Historians Association and Museo della Carta, forthcoming).
- Helman-Ważny, Agnieszka, Józef Dąbrowski: “Hanji Paper. Unique technologies of ancient Korean craft.” W: Korea. Art and Artistic Relations with Europe, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, (Warszawa: Polish Institute of World Art Studies,
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Drukarstwo w Tybecie w służbie religii.” W: Bibliologia polityczna, red. Dariusz Kuźmina, (Warszawa: Wydawnictwo Bibliotekarzy Polskich, 2011): 34–42.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“Historical, Art-Historical, and Natural Science Approaches to Dating Tibetan Books—Possibilities and Limitations.” W: Tibetan studies: an anthology. PIATS 2006: Tibetan Studies; proceedings of the eleventh seminar of the International Association for Tibetan Studies, Königswinter 2006, red. Saadet Arslan and Peter Schwieger, (Halle: International Institute for Tibetan and Buddhist Studies, 2010): 279–295.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“Local papermaking, paper trade and book-culture promotion in Inner Asia.” W: IPH Congress Book 17/2008, red. Jan-Erik Levlin, (Stockholm: International Paper History Association, 2009): 173–186.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“Tibetan manuscripts: scientific examination and conservation approaches.” W: Edinburgh Conference Papers 2006: Proceedings from the Fifth International Conference of the Institute of Paper Conservation and First International Conference of the Institute of Conservation, Book and Paper Group, red. Shulla Jaques, (London: Institute of Conservation ICON, 2007): 247–256.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Historical, art-historical, and natural science used for dating of Tibetan books - possibilities and limitations.” Book of abstracts from the 11th Seminar of the International Association for Tibetan Studies (IATS) held in Bonn-Königswinter, Germany, August 27th – September 2nd 2006, published on CD.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Tibetan manuscripts: scientific examination and conservation approaches.” Preprints of the IPC/ICON Conference held in Edinburgh, Scotland, (Edinburgh 2006).
- Helman-Ważny, Agnieszka, Mirosława Wojtczak: “The re-conservation of Tibetan woodcuts from the District Museum of Torun,” IPC/ICON Conference in Edinburgh Preprints, (Edinburgh 2006).
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Tibetan Historic Manuscripts as a Source of Information on Past Papermaking in Inner Asia.” W: IPH Congress Book 15/2004 red. Bożena Schweizer-Makowska, Maciej Szymczyk, (Duszniki Zdrój: International Paper History Association, 2005): 27–37.
- Helman-Ważny, Agnieszka: “Recent research on historical paper components in East Asian art objects.” W: Scientific Research on the Pictorial Arts of Asia: Proceedings of the Second Forbes Symposium at the Freer Gallery of Art, red. Paul Jett, John Winter, and Blythe McCarthy, (London: Archetype Publications with the Freer Gallery of Art, 2005): 58 – 64.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Tomasz Ważny, Tae-Ho Choi, Nam-Seok Cho: “Historic papers from Chungbuk National University Museum in South Korea – the first attempt to their scientific evaluation.” W: Proceedings of the 5th International Symposium on the New Horizon of Bioscience in the Field of Forest Products,Nam-Seok Cho, (Cheongju: Chungbuk National University,.
- Tomasz Ważny, Agnieszka Helman-Ważny: “Wood as a time capsule.” W: New Horizon of Bioscience in Forest Products Field red. Nam-Seok Cho, (Cheongju: Chungbuk National University, 2001): 26–33.
- Helman-Ważny, Agnieszka, Tae-Ho Choi, Nam-Seok Cho, Won-kyu Park: “Identification and characteristics of traditional papers as the first step of conservation treatment in Korea.” W: Symposium on the identification and characteristics of archaeological woods and traditional papers, red. Won-Kyu Park, (Cheongju: Chungbuk National University 2000): 8–17.
Inne
- Renate Nöller, Agnieszka Helman-Ważny:“The Materials of Turfan and Dunhuang Manuscripts: Analysis of Paper, Pigments and Dyes.” International Dunhuang Project News, Issue No. 41 (2013): 6–7.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“A Preliminary Study of the Paper of the Diamond Sutra (Or.8210/P.2).”International Dunhuang Project News Issue No. 38 (2011–12): 6–7.
- Helman-Ważny, Agnieszka:“A Chronology of Tibetan Bookbinding.”International Dunhuang Project News Issue No. 29 (2007): 4–5.
-
- Podróżnictwo;
- Czytelnictwo;
- Kultura flamenco;
- Muzyka rockowa;