Wiadomości

Uruchomienie the Euromedia Ownership Monitor – bazy własności i kontroli mediów w państwach członkowskich Unii Europejskiej (EurOMo-27)

The Euromedia Ownership Monitor (EurOMo-27) to ogólnodostępna baza danych, która zawiera szczegółowe informacje na temat własności i kontroli mediów w Europie – jej uruchomienie jest przełomowe w zakresie promowania przejrzystości mediów i ochrony wartości demokratycznych. Polską część projektu opracowuje zespół badawczy z WDIB UW, którego pracami kieruje prof. Michał Głowacki.

Pierwszy etap prac obejmował stworzenie próby badawczej mediów informacyjnych w każdym państwie członkowskim UE w zakresie struktury rynku medialnego i kontroli (ekonomicznej, politycznej) oraz relacji właścicielskich w kontekście prawa medialnego. Ocena poziomu różnorodności i przejrzystości rynku medialnego w Unii Europejskiej bazuje na szczegółowych raportach i graficznych wizualizacjach sieci połączeń własnościowych. Dodatkowo, w przypadku każdego z krajów wskazuje na poziom ryzyka dla pluralizmu mediów i ich przejrzystości.

Publiczna baza EurOMo, dostępna za pośrednictwem strony internetowej projektu (https://media-ownership.eu), stanowi źródło informacji i analiz dla decydentów politycznych, badaczy mediów i dziennikarzy. Wyniki badań EurOMo są dostępne także jako materiały edukacyjne przeznaczone dla uczniów szkół średnich (w tej chwili – w 11 językach UE). Materiały skierowane do przedstawicieli Pokolenia Z mają pomóc w rozwijaniu edukacji medialnej i krytycznego myślenia o mediach.

Kluczowe ustalenia

W pilotażowej fazie projektu EurOMo (2021–2022) brało udział 15 krajów. Austria, Szwecja, Dania i Niemcy zostały zidentyfikowane jako kraje o najkorzystniejszych warunkach dla przejrzystości mediów. Z drugiej strony, Węgry i Czechy zostały sklasyfikowane jako kraje, w których osiągnięcie przejrzystości własności mediów pozostaje największym wyzwaniem. Badania EurOMo dowodzą, że największe zagrożenia dla przejrzystości mediów wynikają z menedżerskiego wymiaru własności i kontroli. Do praktyk zagrażających różnorodności mediów zalicza się: wpływy polityczne i biznesowe, przykłady naruszenia niezależności redakcyjnej (kodeksy etyki dziennikarskiej, praktyki SLAPP – strategiczne pozwy przeciwko partycypacji publicznej) oraz wyzwania związane z regulacją własności i konkurencji na rynku medialnym.  

Metodologia EurOMo zwraca uwagę na ryzyko związane z dystrybucją i dostępem do informacji o własności i kontroli mediów. Wpływ algorytmów na rozpowszechnianie informacji i wynikająca z tego potencjalna stronniczość i polaryzacja mediów są traktowane jako wyzwanie, które wymaga dokładnej analizy w krajach członkowskich.

O EurOMo

EurOMo-27 jest wynikiem kompleksowej inicjatywy badawczej przeprowadzonej przez zespoły naukowe w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Planu Działania na rzecz Demokracji z 2020 r. Inicjatywa wpisuje się w działania w zakresie Europejskiego Aktu Wolności Mediów z 2022 r. Projekt jest współfinansowany przez Komisję Europejską. Pracami zespołów badawczych w 27 krajach Unii Europejskiej kierują badacze z Wydziału Studiów nad Komunikacją Uniwersytetu w Salzburgu w Austrii. Za polską część projektu odpowiada zespół badaczek i badaczy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, którego pracami kieruje dr hab. prof. UW Michał Głowacki: dr hab. Katarzyna Gajlewicz-Korab, prof. dr hab. Alicja Jaskiernia, dr hab. Maria Łoszewska-Ołowska, mgr Dagmara Sidyk-Furman oraz mgr Bartłomiej Wojnowski.

Oficjalna inauguracja bazy EurOMo-27 odbyła się 7 lipca 2023 r. podczas konferencji sieci the European Media and Platform Policy (EuromediApp) pt. "Societal Implications of Media Platformisation" w siedzibie Fundacji Uniwersyteckiej (University Foundation) w Brukseli.

Search

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookie
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia na naszej stronie. Jeśli odrzucisz pliki cookie, strona może nie działać poprawnie.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analityczne
Narzędzia do analizy danych w celu mierzenia skuteczności strony i zrozumienia, jak działa.
Google Analytics
Akceptuj
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuj
Odrzuć