W dniach 20–24 maja Uniwersytet Warszawski po raz pierwszy gościł prestiżową konferencję The World Media Economics and Management Conference (WMEMC). W centrum zainteresowania uczestników znalazły się wyzwania i przemiany, jakie zachodzą w mediach w dobie cyfrowej transformacji.
W wydarzeniu wzięło udział ponad 200 badaczy oraz ekspertów branży medialnej z blisko 40 krajów. Była to pierwsza edycja tej konferencji nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Organizację przedsięwzięcia powierzono Wydziałowi Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. rektor UW, prof. Alojzy Z. Nowak, oraz prezydent m.st. Warszawy.
Konferencję uroczyście zainaugurował prof. Maciej Raś, prorektor UW ds. studenckich i jakości kształcenia.
Trzy dni wymiany myśli
Już pierwszego dnia odbyła się debata zatytułowana „AI and Media Business: Progress or Danger? Debate with Practitioners”, podczas której uczestnicy omawiali konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji dla rynku medialnego.
Jak zauważyła prof. Anna Jupowicz-Ginalska, główna organizatorka wydarzenia, „Głównym tematem obrad jest AI w różnych kontekstach, ale także media publiczne w czasie i w procesie zmian. Uczestnicy rozmawiali też o wpływie cyfryzacji na zarządzanie mediami, ale też o ludziach w mediach – m.in. o dobrostanie związanym z używaniem lub nadmiarowym używaniem środków przekazu”.
Z kolei prof. Dariusz Kuźmina, dziekan WDIB, podkreślił wagę kompetencji medialnych w dzisiejszym świecie: „Bardzo nas na wydziale interesuje edukacja medialna w epoce dezinformacji i fake newsów. Często do tej pory mówiliśmy, że kształcimy studentów do tego, aby porządkowali wiedzę, dzisiaj zdecydowanie częściej mówimy, że to społeczeństwo wymaga wsparcia w tym kontekście”.
Program konferencji obejmował wiele dyskusji naukowych i branżowych, sześć paneli tematycznych oraz wydarzenia towarzyszące.
Główne zagadnienia
Uczestnicy poruszali m.in. temat wpływu sztucznej inteligencji na zarządzanie mediami – wskazując zarówno na jej potencjał (tak jak automatyzacja czy personalizacja treści), jak i zagrożenia (jak dezinformacja, kwestie etyczne czy redukcja zatrudnienia). Szczególne zainteresowanie wzbudziła również rola mediów publicznych w zmieniającym się krajobrazie medialnym oraz ich zdolność do realizowania misji społecznej w warunkach silnej konkurencji rynkowej.
Dyskutowano także o potrzebie nowego spojrzenia na dobrostan pracowników, użytkowników i całych organizacji medialnych, co nabiera znaczenia w realiach coraz bardziej wymagającej branży kreatywnej.
O konferencji
The World Media Economics and Management Conference to cykliczne wydarzenie, które odbywa się co dwa lata, zrzeszając międzynarodową społeczność badaczy i praktyków związanych z zarządzaniem mediami. Od momentu powstania w 1994 roku konferencja była organizowana w wielu prestiżowych ośrodkach na całym świecie, m.in. w Sztokholmie, Zurychu, Londynie, Nowym Jorku, Montrealu, Pekinie, Seulu, Rio de Janeiro, Bogocie czy Rzymie.
fot. Fotografia UW
Paweł Brzeziński, Evelina Naritsa, Marianna Watras, Karolina Kotlewska, Sofiia Mykhailova