Specjalizacje

DZIENNIKARSTWO I MEDIOZNAWSTWO (STUDIA MAGISTERSKIE / STACJONARNE)

Specjalizacje

Specjalność dziennikarska

Proponujemy Ci program uwzględniający specyfikę warsztatową różnych typów dziennikarstwa: multimedialnego, prasowego, radiowego i telewizyjnego oraz on-line. Dzięki tej specjalności nauczysz się np.: redagować serwisy agencyjne, nagrywać migawki radiowe, pełnić funkcje w zespołach realizacyjnych telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych, gromadzić informacje pochodzące z różnych źródeł, nagrywać materiały na nośniki, montować i emitować programy.

W ciągu studiów licencjackich – poza wiedzą z zakresu podstaw prawa, historii, filozofii, socjologii, komunikowania masowego i ekonomii – zapoznasz się ze specyfiką warsztatu dziennikarskiego. W ramach specjalności dziennikarskiej będziesz też mógł wybrać jedną z oferowanych specjalizacji oferujących praktycznie ukierunkowane kształcenie: prasową, radiową, telewizyjną, dziennikarstwo multimedialne lub dziennikarstwo online.

Specjalizacja prasowa

Zajęcia podzieliliśmy na moduły tematyczne. Weźmiesz tu udział wwarsztatach, których

celem jest przybliżenie i doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie takich gatunków dziennikarskich, jak: informacja, wywiad, sylwetka, reportaż, felieton, komentarz, publicystyka i recenzja. Wszystkie zajęcia mają charakter praktyczny i odbywają się pod kierunkiem doświadczonych dziennikarzy. Studenci mają także możliwość szlifowania swojego warsztatu dziennikarskiego przy tworzeniu portalu studentów WDIB UW – pdf.uw.edu.pl.

Specjalizacja radiowa

Tu uczymy radia w praktyce! Poznasz podstawy dziennikarstwa radiowego w wielu aspektach. Ćwiczenia obejmują m.in. praktykę mikrofonową, prezentację i obsługę wybranych programów komputerowych przydatnych w pracy dziennikarza radiowego, rejestratorów dźwięku oraz konsultacje logopedyczne, informacyjne i publicystyczne gatunki dziennikarskie w radiu. Wśród modułów tematycznych znajdują się: audycje muzyczne i kulturalne; technika radiowa; programowanie radia i techniki mowy.

Specjalizacja dziennikarstwo online

Jak posługiwać się narzędziami do tworzenia materiałów multimedialnych? Jak nabyć kompetencje do budowy stron internetowych? Specjalizacja dziennikarstwo on-line uczy podstaw do pracy m.in. w nowoczesnych portalach prasy drukowanej, radiu i telewizji internetowej, w PR i reklamie, a także w mediach tradycyjnych. Zdobędziesz wiedzę i umiejętności niezbędne wkażdej pracy dziennikarskiej wykorzystującej technologie informacyjne w tworzeniu multimedialnych serwisów informacyjnych (WWW), w marketingu on-line, biznesie, komercyjnych zasobach informacyjnych, Web 2.0.

Wszystkie zajęcia mają charakter praktyczny i odbywają się w laboratorium dedykowanym specjalizacji. Szczególny nacisk kładziemy na realizowanie konkretnych projektów semestralnych i projektu podsumowującego wiedzę nabytą na specjalizacji.

Specjalizacja dziennikarstwo multimedialne

Oferujemy Ci wiedzę i warsztat, teorię i realizację konkretnych projektów. W trakcie zajęć przygotujesz materiały multimedialne; nauczysz się gromadzić i selekcjonować informacje, przekształcać je w komentarze, recenzje, krótkie formy dokumentalne i reportaże; połączysz teksty z materiałami audiowizualnymi; przeprowadzisz i zmontujesz wywiady, zrealizujesz fotocasty i dokuformy.

Specjalizacja telewizyjna

Celem zajęć prowadzonych w ramach specjalizacji telewizyjnej jest wszechstronne i wielopłaszczyznowe przygotowanie jej uczestników do pracy w telewizyjnym segmencie rynku medialnego. Doświadczenie prowadzących zajęcia, wieloletnich praktyków, umożliwia  zapoznanie się ze specyfiką pracy na wszystkich szczeblach kariery w zawodzie dziennikarza telewizyjnego: od researchera, reportera, prezentera poprzez korespondenta, wydawcę programu informacyjnego, wydawcę transmisji telewizyjnej, reżysera widowiska telewizyjnego po szefa redakcji. W trakcie zajęć specjalizacyjnych studenci nabywają także podstawowe umiejętności z zakresu sztuki operatorskiej i montażu elektronicznego. Specjalizacja telewizyjna oprócz studia telewizyjnego wyposażonego m.in. w system wirtualnej scenografii i transmisji live dysponuje również pracownią wyposażoną w kilkanaście stanowisk komputerowych przeznaczonych do ćwiczeń z zakresu cyfrowego montażu nieliniowego.

Wideo ukazujące pracę specjalizacji telewizyjnej pt. "Poszło"
Materiał promocyjny na temat WDIB UW przygotowany we współpracy ze studentami specjalizacji tv pt. "Take me on"
Prace studentów specjalizacji telewizyjnej w zakładce: Prace studentów

W zależności od rodzaju i trybu studiów (licencjackie, magisterskie, zaoczne) w ramach specjalizacji realizowane są, w różnej liczbie godzin, zajęcia zawierające następujące moduły tematyczne:

Zawód prezenter - świadomość pracy na wizji

Moduł przewiduje prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu występowania na wizji, zachowania przed kamerą w studiu telewizyjnym, czytania wiadomości za pomocą promptera, prowadzenia rozmów z gośćmi w studio, współpracy prezentera z wydawcą programu, innymi dziennikarzami oraz obsługą techniczną studia. W trakcie zajęć studenci uczą się również technik panowania nad tremą.

News telewizyjny

Celem zajęć jest przybliżenie studentom konstrukcji podstawowej formy dziennikarskiej, jaką jest news telewizyjny. Podczas zajęć studenci analizują budowę newsa na konkretnych przykładach. Uczą się jak konstruować dramaturgię i narrację w materiałach newsowych (także tych zrealizowanych samodzielnie), jak wybierać tzw. setki, czyli wypowiedzi ekspertów oraz bohaterów newsa. Uczestniczący w zajęciach poznają również zasady tworzenia standup’ów, pisania tekstów wiadomości tzw. off’ów oraz doboru materiału filmowego. Efektem finalnym uczestnictwa w module jest wyprodukowanie materiałów wyjściowych, niezbędnych do montażu newsa na wybrany przez prowadzącego temat.

Wywiad

W ramach modułu uczestnicy zajęć poznają różnice między trzema rodzajami rozmów telewizyjnych: rozmową, wywiadem, wypowiedzią do kamery. Studenci uczą się jak współpracować z rozmówcą na planie oraz jak przygotować się do rozmowy i dokumentować wywiad. Uczestnicy zajęć poznają także zasady współpracy z członkami ekipy telewizyjnej: operatorem, dźwiękowcem i oświetleniowcem. W trakcie praktycznych ćwiczeń prowadzonych w studiu telewizyjnym uczą się budowania konstrukcji rozmowy w studiu telewizyjnym oraz analizują konkretne wywiady i rozmowy telewizyjne pod kątem trafności pytań i uzyskiwanych odpowiedzi

Reportaż

W czasie zajęć poświęconych sposobom realizacji reportażu telewizyjnego analizowane są:

- dobór tematów, dokumentacja i przygotowanie reportażu telewizyjnego;

- sposoby narracji i realizacji zdjęć;

- scenariusz reportażu telewizyjnego;

- specyfika pracy autora reportażu podczas realizacji i montażu.

Uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę na temat różnic pomiędzy wieloma formami tego gatunku: reportażem dokumentalnym, interwencyjnym, etc. Studenci poznają sposoby współpracy z bohaterami podczas przygotowań na planie zdjęciowym, a także zdobywają informacje na temat pozyskiwania filmowych materiałów dokumentalnych i ich roli w reportażu.

Sztuka operatorska

Moduł ma na celu wykształcenie dobrych nawyków operatora kamery oraz rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji reportera z operatorem. Podczas zajęć przedstawione zostaną podstawowe schematy działania operatora kamery oraz możliwości ich twórczego stosowania.

Studenci nauczą się kontrolować kadr i redukować zbędne informacje. Będą rozpoznawać i wykorzystywać wielkości i znaczenia poszczególnych planów filmowych. Poznają funkcję ujęć stuprocentowych i podprowadzenia bohatera w toku narracji telewizyjnej. Uczestnicy zajęć przeanalizują wpływ dźwięku na zarejestrowany obraz a także poznają sposoby ustalania osi kontaktu i osi akcji oraz możliwości i sens jej przekraczania. Uczestnicy zajęć będą poszukiwać metafor wizualnych odpowiednich dla tematu materiału reporterskiego, a także nauczą się ustalać tonację kolorystyczną zdjęć przy pomocy balansu bieli. W trakcie zajęć prowadzący zajęcia przeanalizuje wybrane aspekty związane z bezpieczeństwem i logistyką pracy podczas misji i wyjazdów zagranicznych.

W czasie kursu przewidziane są zajęcia plenerowe. Studenci, w kilkuosobowych zespołach, będą mieli możliwość zrealizowania zdjęć do własnych materiałów telewizyjnych.

Podstawy montażu

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami pracy montażysty - teorią montażu i zasadami montażowymi. Poznają współczesne oprogramowanie do postprodukcji - Final Cut Pro i Adobe Premiere Pro. Uczestnicy specjalizacji nauczą się obsługi interfejsu, pracy na osi czasu (timeline), zasad edycji dźwięku oraz używania podstawowych efektów wizyjnych i dźwiękowych dostępnych w programach. Zajęcia kończą się montażem własnego, autorskiego materiału reporterskiego.

Reżyseria widowiska telewizyjnego

Program zajęć z reżyserii telewizyjnej koncentruje się na napisaniu scenariusza krótkiej formy telewizyjnej i jej realizacji w studio.

W ramach zajęć kilka zespołów produkcyjnych (w ramach tej samej grupy studenckiej) opracowuje scenariusze konkretnego widowiska telewizyjnego, według omówionego schematu, z podziałem na poszczególnych uczestników akcji w studio. W wyniku prac przygotowawczych powstają krótkie wersje skrótów scenariusza, czyli tak zwane „spiegle”. Formy widowisk telewizyjnych przygotowywanych przed studentów w zależności od ilości czasu (godzin zajęć) to: talk-show, debata, serwis informacyjny, magazyn wielogatunkowy (telewizja śniadaniowa), itp. Wszyscy uczestnicy zajęć mają przypisane konkretne role. Role te to: producent, reżyser – wydawca, realizator wizji, realizator fonii, realizator światła, 2 dyżurnych planu, 3 operatorów kamer, 1 lub 2 dziennikarzy prowadzących, 2-3 gości, pozostała część grupy stanowi publiczność.

Transmisja telewizyjna

Zajęcia przybliżające specyfikę transmisji telewizyjnej koncentrują się na analizie:

- rodzajów transmisji telewizyjnych w zależności od charakteru wydarzeń i możliwości realizacyjnych nadawcy;

- rodzajów i charakterystyki transmisji: plenerowych i studyjnych;

- roli i specyfiki pracy dziennikarza: dokumentalisty, reportera, redaktora planu i wydawcy w programach na żywo i transmisjach telewizyjnych;

- współpracy w ekipie realizującej transmisje;

- elementów newsowych i publicystycznych w transmisjach, roli reportera, komentatora, materiałów filmowych;

W ramach zajęć studenci poddają analizie konkretne przykłady sytuacji kryzysowych w transmisjach i programach "na żywo" a także oceniają transmisje pod kątem realizacji scenariusza i założonego w nim celu.

Logopedia - emisja głosu

W trakcie zajęć poświęconych emisji głosu prowadząca zajęcia skupia się na praktycznej prezentacji techniki mówienia (regulacji oddechu, intonacji, dykcji) ze szczególnym uwzględnieniem technik mowy mikrofonowej. Po zakończeniu zajęć student powinien nabyć świadomość popełnianych przez siebie błędów dykcyjnych, czy intonacyjnych i znać praktyczne ćwiczenia aparatu mowy pozwalające te błędy wyeliminować.

Formatowanie programów telewizyjnych

Po zakończeniu modułu studenci dysponują wiedzą na temat procesów formatowania produkcji telewizyjnych. Uczestnicy zajęć poznają także na konkretnych przykładach schematy zarządzania instytucją medialną oraz jej kulturę korporacyjną, ze szczególnym uwzględnieniem mediów komercyjnych.

Studio telewizyjne WDIB UW zostało zaprojektowane w technologii emisji HD, z wykorzystaniem kamer o zapisie UHD, co zapewnia jakość emisyjną nieodbiegającą od tej wytwarzanej przez największe stacje telewizyjne na świecie.

Twórcy projektu stworzyli na potrzeby Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW studio z wirtualnym ruchem kamery. Innowacyjność zaproponowanego rozwiązania polega na wprowadzeniu do studia wirtualnego systemu Monarch Virtuoso 3000HD oraz systemu emisji Playbox Channel in a Box. Innowacyjność zaproponowanego rozwiązania polega na wprowadzeniu do studia systemu vMIX.

Prostota rozwiązań tego systemu polega na stworzeniu obrazu studia z wirtualnym ruchem kamer na bazie statycznych kadrów. Widz otrzymuje wrażenie pełnej realizacji telewizyjnej, czyli użycia zaawansowanego sprzętu operatorskiego takiego jak ramię kamerowe czy jazda wózka kamerowego. Posiadamy dostęp do bazy setów graficznych informacyjnych oraz publicystycznych.

Dzięki systemowi vMIX wykładowcy i studenci WDIB UW mogą kreować wiele realizacji z nieograniczoną konfiguracją ruchu wirtualnej kamery. Silnik graficzny vMIX potrafi wygenerować złożony, wielowarstwowy projekt 3D oraz odtworzyć obraz płynnie, w czasie rzeczywistym. System ten daje również możliwość zastosowania wielu istniejących w systemie, wirtualnych scenografii.

WIDEOTRANSMISJA I KONFIGURACJA

Konfiguracja studia opiera się na kamerach Sony FS7 zaprogramowanych do pracy z systemem vMIX. Dodatkowo udało się wprowadzić do projektu nowatorskie rozwiązanie: system przechwytywania obrazu i dźwięku przez transmisję internetową opierający się na zmianie sygnału po SDI z zachowaniem ciągłej transmisji QoS. Serwer firmy SONY PWS100 to imponujące narzędzie do ożywienia twórczych działań wykładowców i studentów dzięki realizacji na żywo niemal z każdego miejsca na świecie. Technologia pozwala na jednoczesną transmisję live z dwóch kamer. W praktyce student wyposażony w reporterską kamerę Sony PXW-X70, która posiada wbudowane funkcje sieciowe, jest w stanie zapewnić emisyjną jakość obrazu podczas przesyłania materiału do serwera.

Wydział posiada obecnie nowe kamery PXW-X70, za pomocą których podczas realizacji programu w studio można łączyć się z 2 studentami-reporterami w terenie w tym samym czasie, co zapewnia nieograniczone możliwości symulacji pracy reporterskiej.

GREENBOX i EMISJA

Studio zostało wyposażone w greenbox, który idealnie współpracuje z kamerami cyfrowymi. Wydziałowe studio posiada również mobilny, intuicyjny mikser produkcyjny firmy SONY model MCX-500. Urządzenie zapewnia emisyjny standard obsługi wydarzeń live i zapewnia strumieniowanie transmisji na żywo za pomocą, m.in. serwisu Youtube, Upstream, czy Facebook Live.

KAMERY MOBILNE

Kamery SONY FS7 wraz z trzema kamerami PXW-X70 i jedną kamerą PXW-Z90 umożliwiają stworzenie nowej metodyki badań naukowych oraz prowadzenie eksperymentów w zakresie błędów i awarii spotykanych często podczas prawdziwej realizacji. W mobilnym zestawie realizacyjnym twórcy studia zastosowali zautomatyzowaną kamerę o studyjnej jakości obrazu z wbudowanym zoomem optycznym. Jest to idealne narzędzie do rejestrowania obrazów w sytuacji, w której obecność operatora jest niewskazana.

Dobra ergonomia pracy z kamerą, możliwość nadawania na żywo, pływająca soczewka są to rozwiązania użyteczne w procesie dydaktycznym pozwalające szybko i wygodnie ustawić wielkość kadru oraz płynnie wykonać ujęcie „z ręki”. W przyszłości do transmisji live studenci będą mogli zastosować również własne smartfony z odpowiednią aplikacją kompatybilną z systemem wideo transmisji.

STUDIO

W skład studia telewizyjnego wchodzą: reżyserka, pomieszczenie dla aparatury, dwa pomieszczenia do montażu i hala produkcyjna o powierzchni 80 m kw. W reżyserce znajdują się miejsca dla realizatorów światła, obrazu, dźwięku oraz wydawcy i grupy studentów – obserwatorów i uczestników zajęć. Montaż offline realizowany jest za pomocą programu Final Cut.

Specjalność public relations i marketing medialny

Branża public relations i marketingu medialnego rośnie szybko i potrzebuje coraz więcej specjalistów. Naszym zadaniem jest ich wykształcenie.

Proponujemy unikalny program studiów łączący wiedzę z doskonaleniem umiejętności praktycznych. Na naszej specjalności nauczysz się między innymi, jak: tworzyć informacje prasowe, przygotowywać raporty z monitoringu mediów, radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, organizować eventy, planować kampanie i prowadzić projekty badawcze. Jako student zajmiesz się niezbędnymi dla PR-owca mediami, biznesem, zarządzaniem, retoryką, psychologią społeczną i socjologią. Jednocześnie nauczysz się warsztatu, przygotowania strategii PR, badania rynku i opinii, projektowania i pisania materiałów do internetu, mediów społecznościowych i tradycyjnych.

Kadra naukowa i dydaktyczna łączy bogatą wiedzę wyniesioną z uczelni światowych z doświadczeniem praktycznym, zdobywanym przy kampaniach i projektach PR w Polsce i na świecie. Zajęcia Laboratorium PR prowadzą czołowi eksperci z tej dziedziny (w tym członkowie Związku Firm Public Relations), którzy wprowadzą Cię w tajniki zawodu, a także dadzą Ci szansę na start zawodowy podczas staży i praktyk.

Specjalność fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza

Dzięki tym studiom pasjonaci wizualnego opowiadania o świecie i ludziach zdobędą wiedzę i doświadczenie, pozwalające robić to świadomie i po mistrzowsku od strony warsztatowej, intelektualnej i estetycznej.

Dzisiejsze media, reklama i wydawnictwa zachłannie wykorzystują fotografię: bez niej nie mogą już właściwie istnieć. Nastały czasy kultury bazującej na obrazach. Jednak aby one działały i przekonywały odbiorcę, muszą być realizowane w przemyślany sposób. Wiedzę o tym, jak to zrobić, przekażą Ci na studiach teoretycy i praktycy, mający za sobą bogate doświadczenie na rynku zawodowym i artystycznym.

Zajęcia prowadzone w studio, pracowni komputerowej, plenerze i salach wykładowych służą rozpoznaniu i wdrożeniu współczesnego warsztatu fotograficznego: od wyszukania tematu, wymyślenia właściwych dla niego obrazów przez ich realizację do perfekcyjnego dopracowania dla celów publikacji.

Absolwenci naszych studiów posiadają nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także gotowe portfolio autorskie, pozwalające na szybkie wejście na rynek fotografii jako twórcy obrazów zarówno prasowych, reporterskich, reklamowych i ilustracyjnych, wykreowanych w studio.

Specjalność dokumentalistyka. Reportaż. Film TV.

Ludzie żyją historiami i je opowiadają, ale wcale niełatwo jest taką dobrą historię stworzyć. Dokumentalistyka to specjalność, która skupia się właśnie na umiejętności tworzenia dobrych historii – w reportażu, w dokumencie, poprzez zdjęcia itp. Dziś i media, i firmy komunikują się przez swoje kanały, próbując zainteresować odbiorców... swoimi historiami.

Specjalność jest tak pomyślana, abyś przeszedł wszystkie etapy od dokumentacji do kreacji historii. Od poszukiwania materiału, rozmów z ludźmi, weryfikacji wypowiedzi i dokumentów po wybór najlepszej i najciekawszej formy. Dlatego mamy i zajęcia z psychologii komunikacji, i twórczości, i teorie narracji, i dużo reportażu, i montaż obrazu oraz dźwięku.

Chcemy, żeby w naszej niewielkiej grupie, jaką stanowi specjalność, chciało się pisać książki, robić filmy, słuchowiska, a przede wszystkim – umiało się zrobić to samodzielnie.

Search